-
Örebro län skapar rekommendationsverktyg för besöksnäringen
Region Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data, för att möta den moderna besökarens behov. Verktyget gör det möjligt för besöksmål och verksamheter att samverka och sprida varandras information, och har redan skapat en smidigare upplevelse för besökare i Örebro län.
Med den digitala världen kommer allt högre krav från dagens besökare. Likt många andra branscher, har även besöksnäringen tvingats anpassa sig till digitaliseringens framfart. I en tid där turister förväntar sig att kunna planera sin resa snabbt och enkelt, behöver de aktörer som vill följa med utvecklingen möta kraven. Här har Region Örebro län legat i framkant och skapat ett hjälpmedel som förenklar den digitala upplevelsen för besökare.
Bidrar till att skapa en smidigare upplevelse
Rekommendationsverktyget samlar besöksmål i länet och fungerar som ett verktyg för de som vill börja samverka. En verksamhet inom besöksnäringen kan välja vilka besöksmål, evenemang och upplevelser som de vill rekommendera och sprida vidare till sina gäster. Rekommendationerna kan sedan läggas upp som en del av den egna hemsidan. Eller användas som QRkoder för besökare att scanna på plats.
”Med rekommendationsverktyget är vi med och driver utvecklingen för hur turism- och besöksnäringen kan se ut i framtiden. Vi kan svara upp mot de behov som finns hos besökarna idag och bidra till att skapa en smidig upplevelse av Örebro Län. Något som även är väldigt roligt är att vi nu kan se resultat där besöksmål verkligen dragit nytta av att samverka.” Säger Charlotta Englund, Regionråd (C).
En starkare reseanledning och bättre samverkan
Initiativet bidrar till att skapa en starkare reseanledning för besökaren. Men också till en bättre samverkan inom besöksnäringen. I Örebro län kallas det för en ”god granne” när förhållandet mellan besöksmål beskrivs.
”Verktyget är en möjlighet till att börja samarbeta med andra, att rekommendera goda grannar och tillsammans skapa fler starka reseanledningar. Det blir ett väldigt fint värdskap både till våra invånare och besökare. Dessutom har Örebro län innovativt bidragit med att skapa värde för öppna data som bidrar till besöksnäringens digitala exponering.” Säger Linda Gustafsson, utvecklingsledare på Region Örebro län.
Offentlig information som kan användas fritt
Öppna data är offentlig information som kan användas fritt av vem som helst. När data finns på samma plats behöver företag uppdatera sin information på färre platser.
En verksamhet som väljer att vara med i verktyget går med på att dela den här typen av data. I det här fallet handlar det om information som är viktig för resenären. Exempelvis kontaktuppgifter, produktinformation och kartdata.
Här kan ni läsa mer om Örebro på Turismnytt.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Terése Sundh
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-