-
Örebro län skapar rekommendationsverktyg för besöksnäringen
Region Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data, för att möta den moderna besökarens behov. Verktyget gör det möjligt för besöksmål och verksamheter att samverka och sprida varandras information, och har redan skapat en smidigare upplevelse för besökare i Örebro län.
Med den digitala världen kommer allt högre krav från dagens besökare. Likt många andra branscher, har även besöksnäringen tvingats anpassa sig till digitaliseringens framfart. I en tid där turister förväntar sig att kunna planera sin resa snabbt och enkelt, behöver de aktörer som vill följa med utvecklingen möta kraven. Här har Region Örebro län legat i framkant och skapat ett hjälpmedel som förenklar den digitala upplevelsen för besökare.
Bidrar till att skapa en smidigare upplevelse
Rekommendationsverktyget samlar besöksmål i länet och fungerar som ett verktyg för de som vill börja samverka. En verksamhet inom besöksnäringen kan välja vilka besöksmål, evenemang och upplevelser som de vill rekommendera och sprida vidare till sina gäster. Rekommendationerna kan sedan läggas upp som en del av den egna hemsidan. Eller användas som QRkoder för besökare att scanna på plats.
”Med rekommendationsverktyget är vi med och driver utvecklingen för hur turism- och besöksnäringen kan se ut i framtiden. Vi kan svara upp mot de behov som finns hos besökarna idag och bidra till att skapa en smidig upplevelse av Örebro Län. Något som även är väldigt roligt är att vi nu kan se resultat där besöksmål verkligen dragit nytta av att samverka.” Säger Charlotta Englund, Regionråd (C).
En starkare reseanledning och bättre samverkan
Initiativet bidrar till att skapa en starkare reseanledning för besökaren. Men också till en bättre samverkan inom besöksnäringen. I Örebro län kallas det för en ”god granne” när förhållandet mellan besöksmål beskrivs.
”Verktyget är en möjlighet till att börja samarbeta med andra, att rekommendera goda grannar och tillsammans skapa fler starka reseanledningar. Det blir ett väldigt fint värdskap både till våra invånare och besökare. Dessutom har Örebro län innovativt bidragit med att skapa värde för öppna data som bidrar till besöksnäringens digitala exponering.” Säger Linda Gustafsson, utvecklingsledare på Region Örebro län.
Offentlig information som kan användas fritt
Öppna data är offentlig information som kan användas fritt av vem som helst. När data finns på samma plats behöver företag uppdatera sin information på färre platser.
En verksamhet som väljer att vara med i verktyget går med på att dela den här typen av data. I det här fallet handlar det om information som är viktig för resenären. Exempelvis kontaktuppgifter, produktinformation och kartdata.
Här kan ni läsa mer om Örebro på Turismnytt.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Terése Sundh
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-