-
Oro för Sveriges mat- och dryckeskultur
Det finns en oro för den svenska mat- och dryckeskulturen – det framkom vid Sveriges mat-akademiers stormöte på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA, i Stockholm.
Möte hölls den 23 november 2016 och det var första gången som representanter från ett 20-tal matrelaterade akademier träffades. En gemensam ambition är att värna ett levande och smakrikt kulturarv.
Syftet var att gemensamt skapa ett uttalande som de skall presentera för regeringen.
Det gemensamma uttalandet:
Vi önskar att regeringen snarast presenterar en livsmedelsstrategi som fastlägger:
- att mat och dryckeskulturen har en självklar plats bland annan kultur i vårt land
- att den regionala matkulturen är av central betydelse för utveckling av livskraftig landsbygd
- att maten och drycken har en avgörande roll för en hållbar samhällsutveckling
- att Sverige tar sitt ansvar för den globala livsmedelsförsörjningen genom att öka sin självförsörjning av livsmedel
Följande akademier står bakom detta uttalande:
- Baljväxtakademien
- Blekinge Matakademi
- Gastronomiska akademien
- Grynkorvens Vänner
- Hagdahlsakademien
- Korvakademien
- Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien
- Kålrotsakademien
- Källakademin
- Lilla Sällskapet
- Måltidsakademien
- Skolmatsakademin
- Skåneländska Gastronomiska Akademien
- Spritakademien
- SurströmmingsAkademien
- Svenska Drycksakademien
- Svenska Viltmatakademin
- Tunnbrödsakademin
På bilden ovan: Akademimöte den 23 november 2016.
Källa: Gastronomiska samtal
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Patrik Arneke
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-