-
Oskar Hederyd ny näringslivsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board välkomnar Oskar Hederyd till den nya rollen som näringslivsutvecklare med fokus på strategiska partnerskap. Oskar kommer närmast från en roll som tillförordnad etableringschef på Luleå Business Region.
I sin nya roll ska han i nära samverkan med samhällets aktörer, utifrån entreprenörsdrivna och platsstrategiskt drivna behov, arbeta med att främja besöksnäringens utveckling. Detta för att nå uppsatta lokala och regionala mål.
”Oskar Hederyd har både erfarenheten och drivet som krävs för rollen, som fungerar som en brygga mellan besöksnäringens inre och yttre ekosystem. Jag är mycket glad att välkomna Oskar till teamet för att stärka möjligheterna att förverkliga den stora potential som besöksnäringen kan bidra med till länets utveckling.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board.
En senior affärsutvecklare med intresse för människor
Som senior affärsutvecklare med erfarenhet av bland annat mark- och etableringsfrågor är Oskar van att arbeta med plats- och näringslivsutveckling. Hans intresse för människor genomsyrar arbetet att stärka entreprenörer i sitt företagande och att skapa relationer och bygga nätverk. Med en särskild passion för landsbygdsutveckling har Oskar genom åren arbetat med alltifrån entreprenad och byggnadsprojekt till livsmedelsproduktion.
Oskar har även över tjugo års erfarenhet av eget företagande inom besöksnäringen. Han driver ett framgångsrikt kanotföretag och den enda specialiserade kanotbutiken i Norrbotten, Canoe Adventure North.
”Att få vara med och dra besöksnäringen i en intensiv tid när allt fler söker sig hit och att hitta nya arbetssätt och strukturer i nära samverkan med kommunerna i Norrbotten, är en av de saker jag ser mest fram emot i min roll.” Säger Oskar Hederyd om sin nya roll som näringslivsutvecklare. ”Med allt som händer i hela världen och länet kring behovet att ställa om har vi goda chanser att öka befolkningen, få fler att permanent flytta hit och bidra till utveckling i olika branscher. Utmaningen är att få olika näringar att samspela och dra åt samma håll.”
Får en nyckelroll i teamets arbete
Den nya rollen näringslivsutvecklare kommer tillsammans med övriga organisationen att ansvara för att bygga långsiktigt hållbara relationer. Samt att sprida kunskap om besöksnäringens potentialer att bidra till hela samhällsutvecklingen. Men även att ta oss an utmaningarna och realisera möjligheter.
”Oskar får en nyckelroll i teamets arbete med att möjliggöra besöksnäringens utveckling, etablera och främja attraktiva, besöksvänliga resmål. Tillsammans ska vi arbeta med att implementera prioriterade insatser i den strategiska färdplanen för Sveriges arktiska resmål 2030 och vår arktiska agenda Care for the Arctic.” Avslutar Annika Fredriksson.
Oskar Hederyd tillträder tjänsten den 1 oktober.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-