-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts som driver det. Campingområdet kommer uppgraderas och Sommarlandet utvecklas till en ännu mer attraktiv destination.
Vill ytterligare förbättra gästupplevelsen på det populära besöksmålet
First Camp och Parks and Resorts är två av de största aktörerna inom svensk besöksnäring. Det finns stora likheter mellan bolagen som bägge lägger stort fokus på gästupplevelser, engagerade medarbetare och hållbarhet. Nu görs en gemensam satsning för att ytterligare förbättra gästupplevelsen på det populära besöksmålet.
”Vi är väldigt glada över att välkomna Skara Sommarlands camping in i First Camp-familjen och detta stärker vårt redan omfattande erbjudande till barnfamiljer i hela Skandinavien. Det känns också väldigt roligt att vi inleder ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts gällande paketförsäljning av boende och stug- och campingboende i Skara. Självklart kommer campingens gäster bland annat kunna tjäna bonuspoäng genom vår populära medlemsklubb”. Säger Johan Söör, koncernchef för First Camp.
Efter förvärvet har First Camp 72 destinationer varav 53 i Sverige. Tack vare förvärvet kan First Camp fortsätta utveckla campingområdet. Med bland annat ett nytt omfattande program för fastighetsunderhåll, uppgraderat mat- och dryckesutbud och förenklad bokning och incheckning för campingens gäster.
Alla förutsättningar finns att skapa något unikt av Skara Sommarland
För Skara Sommarland innebär förändringen en möjlighet att fokusera på att skapa fantastiska upplevelser inne i parken.
”Vårt fokus kommer vara att fortsätta erbjuda våra gäster en bad- och tivoliupplevelse som är sommarens höjdpunkt. Den här satsningen öppnar upp för spännande möjligheter att utveckla Skara Sommarland till att bli en ännu mer attraktiv destination för hela familjen”. Säger Christoffer Östling, tf VD för Skara Sommarland.
”Vi har väldigt positiva erfarenheter av att boosta en destination i samarbete med andra. First Camp är bäst i Sverige på det de gör. Vi är bäst på det vi gör. Tillsammans har vi alla förutsättningar att skapa något helt unikt av Skara Sommarland som en självklar sommardestination för barnfamiljer i norra Europa”. Kommenterar Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Läs mer om Skara Sommarland på Turismnytt här.
Läs mer om First Camp på Turismnytt här.
- Text: Skara Sommarland
- Foto: Peter Alendahl
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-