-
Pater Noster utses till världens bästa hotellkoncept
Pater Noster utanför Marstrand utses till världens bästa hotellkoncept. I konkurrens med lyxhotell från hela världen, vinner den 154 år gamla vindpinade fyrmästarbostaden på västkusten guld i prestigefyllda AHEAD Global Awards.
En plats som förstärker sinnena
AHEAD Awards, the Awards for Hospitality, Experience and Design, är den internationella hotell- och hospitality-branschens viktigaste tävling som belönar de mest innovativa projekten i respektive världsdel och globalt.
I november 2021 vann Pater Noster – ett hem vid horisonten AHEAD:s pris för Europas bästa hotellkoncept och kvalificerade sig därmed för världspriset. Och nu har den 80 personer starka globala juryn utsett den isolerade lilla fyrplatsen och designbyrån Stylt till vinnare av AHEAD Global New Concept Award. Världens bästa helhetskoncept som förenar arkitektur, design och upplevelser.
“Ett litet fyrmästarhem på den svenska västkusten som utses till världens bästa hotellkoncept i konkurrens med globala miljardinvesteringar. Det säger en hel del om den nya synen på vad som egentligen är lyx.” Säger Stylts grundare och kreative ledare, Erik Nissen Johansen. ”Här lever man på öns villkor, fångar sin egen middag och lär sig om platsens dramatiska historia. Detta är ett ställe som förstärker sinnena och bjuder på stora upplevelser för alla.”
Berättelsen om fyrmästarnas hem står i centrum
Sedan starten sommaren 2020 har den nya satsningen ute på Pater Noster väckt enorm internationell uppmärksamhet. Och i stället för att profilera sig som ett exklusivt boutiquehotell, är det alltid berättelsen om fyrmästarnas gamla hem som står i centrum.
“Med Pater Nosters hjälp har människor över hela världen fått upp ögonen för den unika svenska västkusten.” Säger Fredrik Lindén, VD på Turistrådet Västsverige. ”Nu har vi en destination och ett besöksmål i absolut världsklass som bjuder på ett koncentrat av Bohuslän.”
- Text: Turistrådet Västsverige
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-