-
Pelle Lydmar: ”I år ska vi sätta vår kulinariska kompetens på kartan”
”Vi tycker det gastronomiska huvudstadsåret är ett fantastiskt initiativ som kan bidra till att sprida bilden av Stockholm som en destination för matupplevelser. Det kommer långsiktigt att leda till fler besök och bokningar både från svenska och utländska gäster.” Säger Pelle Lydmar på Visita, som gått in som partner till Stockholm – European Capital of Gastronomy.
Pelle Lydmar är entreprenör inom besöksnäringen och ordförande för Visita Stockholm och Gotland. Han ser Stockholm som drivkraften och motorn i den utveckling som Sverige haft inom gastronomin.
”De senaste 15 åren har vår restaurangnäring utvecklats enormt. Den kompetensen sprids också vidare ut i landet, genom hemvändande krögare som skapar nya gastronomiska destinationer. Där ser jag också Sveriges Landskapsmåltider som ett redskap för att visa upp både stad och land.” Säger Pelle. ”När jag var ung åt man ju bättre i alla andra städer i Europa – men idag tycker jag man kan äta bättre i Stockholm än i London och Paris.”
Framtidstro även i sämre tider
Pelle Lydmar pekar på att det trots konjunkturen och världsläget fortfarande öppnas en mängd nya krogar i Stockholm, och att det är många som tror på branschen.
”De krögare som vill överleva framöver måste vara skickliga, nu kan ingen slarva. Det blir tuffare för restaurangerna men gynnar konsumenten som får bättre service och bättre mat på tallriken när konkurrensen hårdnar.”
Jessica Aftén Moback, som är regionansvarig för Visita Stockholm, ser också stora fördelar med att besöksnäringen tar plats under året.
”Det kommer lägligt, vi behöver arbeta mer tillsammans. Vi ser att matscenen växer i synergi med nya upplevelsekoncept och samarbeten.”
Partnerskapet skapar en plattform
Stockholm – European Capital of Gastronomy ger möjligheter att nå ut effektivt tillsammans på hemsidan.
”Vi restauratörer får möjlighet att ta plats i ett samlat program där vi kan lyfta fram våra verksamheter och våra duktiga kollegor. Tillsammans får vi större kraft att visa mångfalden av vad Stockholm har att erbjuda. Jag tycker alla som har något lite extra i sin verksamhet ska nappa på den här möjligheten och delta i programmet. När det är tuffare tider behöver vi dunka oss själva i ryggen och påminna oss om att vi är duktiga och ligger långt framme.” Avslutar Pelle Lydmar.
Här hittar ni programmet för Stockholm – European Capital of Gastronomy.
- Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy
- Foto: Stockholm – European Capital of Gastronomy
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-