-
Pelle Lydmar: ”I år ska vi sätta vår kulinariska kompetens på kartan”
”Vi tycker det gastronomiska huvudstadsåret är ett fantastiskt initiativ som kan bidra till att sprida bilden av Stockholm som en destination för matupplevelser. Det kommer långsiktigt att leda till fler besök och bokningar både från svenska och utländska gäster.” Säger Pelle Lydmar på Visita, som gått in som partner till Stockholm – European Capital of Gastronomy.
Pelle Lydmar är entreprenör inom besöksnäringen och ordförande för Visita Stockholm och Gotland. Han ser Stockholm som drivkraften och motorn i den utveckling som Sverige haft inom gastronomin.
”De senaste 15 åren har vår restaurangnäring utvecklats enormt. Den kompetensen sprids också vidare ut i landet, genom hemvändande krögare som skapar nya gastronomiska destinationer. Där ser jag också Sveriges Landskapsmåltider som ett redskap för att visa upp både stad och land.” Säger Pelle. ”När jag var ung åt man ju bättre i alla andra städer i Europa – men idag tycker jag man kan äta bättre i Stockholm än i London och Paris.”
Framtidstro även i sämre tider
Pelle Lydmar pekar på att det trots konjunkturen och världsläget fortfarande öppnas en mängd nya krogar i Stockholm, och att det är många som tror på branschen.
”De krögare som vill överleva framöver måste vara skickliga, nu kan ingen slarva. Det blir tuffare för restaurangerna men gynnar konsumenten som får bättre service och bättre mat på tallriken när konkurrensen hårdnar.”
Jessica Aftén Moback, som är regionansvarig för Visita Stockholm, ser också stora fördelar med att besöksnäringen tar plats under året.
”Det kommer lägligt, vi behöver arbeta mer tillsammans. Vi ser att matscenen växer i synergi med nya upplevelsekoncept och samarbeten.”
Partnerskapet skapar en plattform
Stockholm – European Capital of Gastronomy ger möjligheter att nå ut effektivt tillsammans på hemsidan.
”Vi restauratörer får möjlighet att ta plats i ett samlat program där vi kan lyfta fram våra verksamheter och våra duktiga kollegor. Tillsammans får vi större kraft att visa mångfalden av vad Stockholm har att erbjuda. Jag tycker alla som har något lite extra i sin verksamhet ska nappa på den här möjligheten och delta i programmet. När det är tuffare tider behöver vi dunka oss själva i ryggen och påminna oss om att vi är duktiga och ligger långt framme.” Avslutar Pelle Lydmar.
Här hittar ni programmet för Stockholm – European Capital of Gastronomy.
- Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy
- Foto: Stockholm – European Capital of Gastronomy
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-