-
Personal på sommarland räddade gäst
Under midsommardagen hittades en medvetslös man i en av poolerna på Skara sommarland. Men efter snabb hjälp från personal vid parken så kunde mannen överleva.
Det var två personer som tog upp mannen från botten av poolen och som direkt påbörjade hjärt- och lungräddning. Enligt ambulanspersonalen hade inte gästen överlevt om inte han inte fått den snabba hjälp han fick. Händelsen kommer att utredas för att se om man ytterligare kan höja säkerheten i parken.
Ovan incident påvisar återigen vikten av att alla sorters verksamheter arbetar kontinuerligt med säkerhet och då särskilt att utbilda sin personal.
”- Säkerhet är det absolut viktigaste för oss. Vi har alltid badvakter som är utbildade i livräddning och hjärt- och lungräddning som har översikt vid våra pooler. Vi har ungefär 300 000 gäster som besöker oss varje säsong, men sådana här tillbud sker lyckligtvis väldigt sällan”, säger Emma Edqvist, marknadschef Skara Sommarland.
”- Jag är stolt över min och mina kollegors insats. Med tanke på det som hände idag så vill jag understryka hur viktigt det är att badvakta varandra och att ha respekt för vatten. Det gäller både obevakade och bevakade badplatser”, säger Alfred Jansson, teamledare för badet.
Källa: Skara Sommarland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Skara sommarland
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-