-
Placebrander – Sveriges främsta platsmarknadsförare ska koras
Nu öppnar tävlingen Placebrander of the Year som korar Sveriges främsta platsutvecklare och platsmarknadsförare. I årets jury hittar vi några av Sveriges, och faktiskt världens främsta namn inom platsers attraktionskraft.
Vill lyfta fram goda exempel
Vilken plats är egentligen bäst i Sverige på att attrahera invånare, besökare och investeringar? Det syftar priset Placebrander of the Year till att ta reda på. För åttonde gången ska Sveriges främsta platsutvecklare och platsmarknadsförare koras.Förra gången vann Eskilstuna med sina insatser kopplat till hållbarhet och återvinning. De blev i brittiska tidningen the Guardian omskrivna som världens huvudstad för återvinning och har under lång tid arbetat strategiskt med hållbarhet kopplat till sin platsutveckling.
“Att skapa attraktionskraft kring en plats är komplext. Det är många delar av samhället som behöver samverka och det kräver uthållighet. Genom det här priset vill vi lyfta fram goda exempel och förebilder i rampljuset.” Säger Helena Nordström som är VD på Placebrander.
Nedan följer alla medverkande i juryn.
Världens främsta expert
Världens främsta expert inom Place Brands Simon Anholt tar i år plats i juryn. Han myntade begreppet ”Nation Brand”, nationsvarumärke. Han har rådgivit statschefer och regeringschefer i över 60 länder.
Professor Anholt har också grundat the Good Country Index, som mäter länders bidrag till världen utanför sina egna gränser, till mänskligheten och till planeten.
Hans inställning, vilken stöds av miljarder av data och mängder av fallstudier, baseras på principen att en plats främst bedöms på vad de gör och inte vad de säger om sig själv.
Chef för global kommunikation
Även Lena Allerstam, chef för global kommunikation på Svenska institutet är en del av juryn. Hon ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige.
Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR. Hon har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.
“Intresse och förtroende för Sverige skapas genom att lyfta idéer, människor och platser, gärna i en kombination. Jag ser fram emot att ta del av tävlingsbidragen och de innovativa insatserna som bygger platsvarumärken i hela landet.” Säger Lena Allerstam.
Professor i nationalekonomi
Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University och en av Sveriges främsta experter inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon har varit en del av juryn sedan priset instiftades 2013.
I sin forskning tittar hon bland annat på vad som skapar attraktion som ger ekonomiska avtryck på en plats.
“Det är lika roligt varje år att gå igenom tävlingsbidragen. Baserat på vissa nyckeltal kan man nästan på förhand säga hur det går för en plats. Men ibland överraskar platser och när det går bättre beror det nästan alltid på människorna som bor där och deras arbete.” Säger Charlotta Mellander.
VD för en hel destination
Även Martin Roos är med i juryn i år. Han har tidigare varit manager för bandet Kent, men idag arbetar han som VD för Destination Eskilstuna samt ordförande i Svensk Live.
På Destination Eskilstuna har Martin bland annat varit med och format arbetet med Eskilstunas utveckling och fokus på hållbarhet. Ett arbete som bland annat gett internationella tidningsrubriker och 2019 belönades med priset Placebrander of the Year.
Forskare på Handelns forskningsinstitut
Oana Mihaescu är en forskare på Handelns forskningsinstitut i Stockholm. Hennes huvudsakliga forskning är inom ekonomisk geografi, med fokus på att mäta platsens attraktivitet.
Hon tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.
Tävlingen är öppen
Tävlingen är nu öppen och senast den 30 september ska tävlingsbidragen skickas in.
Priset delas ut den 20 januari 2022 och inom kort släpps nyheten om vilken plats i Sverige som blir arena för prisutdelningen.
Läs mer om tävlingen och skicka in bidrag här!
- Text: Placebrander & Isa Mörk
- Foto: Placebrander
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-