-
Placebrander – Sveriges främsta platsmarknadsförare ska koras
Nu öppnar tävlingen Placebrander of the Year som korar Sveriges främsta platsutvecklare och platsmarknadsförare. I årets jury hittar vi några av Sveriges, och faktiskt världens främsta namn inom platsers attraktionskraft.
Vill lyfta fram goda exempel
Vilken plats är egentligen bäst i Sverige på att attrahera invånare, besökare och investeringar? Det syftar priset Placebrander of the Year till att ta reda på. För åttonde gången ska Sveriges främsta platsutvecklare och platsmarknadsförare koras.Förra gången vann Eskilstuna med sina insatser kopplat till hållbarhet och återvinning. De blev i brittiska tidningen the Guardian omskrivna som världens huvudstad för återvinning och har under lång tid arbetat strategiskt med hållbarhet kopplat till sin platsutveckling.
“Att skapa attraktionskraft kring en plats är komplext. Det är många delar av samhället som behöver samverka och det kräver uthållighet. Genom det här priset vill vi lyfta fram goda exempel och förebilder i rampljuset.” Säger Helena Nordström som är VD på Placebrander.
Nedan följer alla medverkande i juryn.
Världens främsta expert
Världens främsta expert inom Place Brands Simon Anholt tar i år plats i juryn. Han myntade begreppet ”Nation Brand”, nationsvarumärke. Han har rådgivit statschefer och regeringschefer i över 60 länder.
Professor Anholt har också grundat the Good Country Index, som mäter länders bidrag till världen utanför sina egna gränser, till mänskligheten och till planeten.
Hans inställning, vilken stöds av miljarder av data och mängder av fallstudier, baseras på principen att en plats främst bedöms på vad de gör och inte vad de säger om sig själv.
Chef för global kommunikation
Även Lena Allerstam, chef för global kommunikation på Svenska institutet är en del av juryn. Hon ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige.
Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR. Hon har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.
“Intresse och förtroende för Sverige skapas genom att lyfta idéer, människor och platser, gärna i en kombination. Jag ser fram emot att ta del av tävlingsbidragen och de innovativa insatserna som bygger platsvarumärken i hela landet.” Säger Lena Allerstam.
Professor i nationalekonomi
Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University och en av Sveriges främsta experter inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon har varit en del av juryn sedan priset instiftades 2013.
I sin forskning tittar hon bland annat på vad som skapar attraktion som ger ekonomiska avtryck på en plats.
“Det är lika roligt varje år att gå igenom tävlingsbidragen. Baserat på vissa nyckeltal kan man nästan på förhand säga hur det går för en plats. Men ibland överraskar platser och när det går bättre beror det nästan alltid på människorna som bor där och deras arbete.” Säger Charlotta Mellander.
VD för en hel destination
Även Martin Roos är med i juryn i år. Han har tidigare varit manager för bandet Kent, men idag arbetar han som VD för Destination Eskilstuna samt ordförande i Svensk Live.
På Destination Eskilstuna har Martin bland annat varit med och format arbetet med Eskilstunas utveckling och fokus på hållbarhet. Ett arbete som bland annat gett internationella tidningsrubriker och 2019 belönades med priset Placebrander of the Year.
Forskare på Handelns forskningsinstitut
Oana Mihaescu är en forskare på Handelns forskningsinstitut i Stockholm. Hennes huvudsakliga forskning är inom ekonomisk geografi, med fokus på att mäta platsens attraktivitet.
Hon tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.
Tävlingen är öppen
Tävlingen är nu öppen och senast den 30 september ska tävlingsbidragen skickas in.
Priset delas ut den 20 januari 2022 och inom kort släpps nyheten om vilken plats i Sverige som blir arena för prisutdelningen.
Läs mer om tävlingen och skicka in bidrag här!
- Text: Placebrander & Isa Mörk
- Foto: Placebrander
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-