-
Plan skall öka turismen i Småland och på Öland
Nu finns en plan på hur man skall öka den utländska turismen i Småland och på Öland.
Samarbete skall vara nyckeln till framgång
Det är Visit Sweden, Smålands Turism, Destination Småland och Regionförbundet Kalmar län har ingått ett samarbete för att locka fler utländska turister till både Småland och Öland.Man vill skapa fler hållbara turistupplevelser och större intäkter de närmaste tio åren.
”- Denna kraftfulla satsning är en viktig pusselbit och tillsammans med andra insatser som exempelvis utveckling av hållbara produkter inom ramen för olika projekt ser vi att vi kommer att ha goda förutsättningar att nå våra målsättningar”, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism.
”- Det känns bra att ytterligare stärka samarbetet mellan Småland och Visit Sweden där vi med ett fokuserat arbete kan öka medvetenheten om vårt utbud för den utländske besökaren”, säger Anna Sjödahl, vd för Destination Småland.
”- Vi har sedan tidigare arbetat tillsammans med att stärka våra varumärken. Att regionerna och Visit Sweden nu tar ett gemensamt grepp för att ytterligare lyfta Småland och Öland för våra utländska besökare ligger helt i linje med hur vi vill arbeta”, säger Helena Nilsson, regiondirektör för Regionförbundet i Kalmar län.
Detta skall man göra
För att få den utländska turismen att öka så skall man satsa på internationell marknadsföring av hållbara upplevelser, bättre nyttjande av boendekapaciteten och högre logiintäkter. De högre logiintäkterna skall man åstadkomma genom att ta emot turister året runt.En viktig del i att inspirera till fler besök blir att uppmuntra regionens turistföretag att finnas på alla relevanta kanaler som de utländska turisterna använder för planering och bokning av sin resa.
Det ekonomiska målet
År 2026 räknar man med att värdet av de utländska turisterna konsumtion har fördubblats till 12,5 miljarder kronor.”- Utländska besökare spenderar redan idag 113 miljarder kronor i Sverige och potentialen för att öka omsättningen hos besöksnäringens företag ännu mer finns utomlands. Genom vår gemensamma vision ökar vi tillväxten i Småland och på Öland”, säger Thomas Brühl, Visit Sweden.
Målgrupperna enorma
Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser finns det 81 miljoner människor i 11 länder som planerar en resa till Sverige de närmaste åren.Projektet – en del av regeringens exportstrategi
Den tio-åriga planen för turismen i Öland och Småland är en del av regeringens exportstrategi.Läs också artiklarna:
Stor ökning av tyska turister till Småland
Naturaktiviteter skall locka besökare till Småland
Källor: Visit Sweden, Smålands Turism, Destination Småland, Regionförbundet Kalmar län.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-