-
Politiker och företagare i gemensam protest
Efter att regeringen gav förslag om en ny flygskatt så har proteststormen varit stor.
I norr och västerbotten har nittioåtta politiker och företagare skrivit en gemensam debattartikel.
Detta står i debattartikeln
Regeringen utreder införandet av en flygskatt i Sverige, en skatt som vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen, minskad sysselsättning och risk för en försämrad tillgänglighet. Flyget är ovärderligt för oss i norra Sverige.
Tillgänglighet, jobb och konkurrenskraft är inget som vi kan ta för givet. Långa avstånd och restider till såväl Stockholm som övriga världen riskerar annars att bli en bromskloss för jobb i hela vår region. Regeringen behöver säkerställa att hela landet har en god tillgänglighet – för oss i norr så handlar det om flyg så att vi kan leva och verka här. Därför behöver Sverige en:
- En flygstrategi som säkerställer tillgänglighet och jobb i hela Sverige.
- En satsning på biobränslen och ny teknik där vi tillsammans jobbar för storskalig biobränsleproduktion och tekniska innovationer som skapar jobb och exportmöjligheter.
- Globala styrmedel, regelverk och införande av raka flygvägar genom som begränsar flygets internationella utsläpp.
”- Vi är många som berörs av en flygskatt och det är viktigt att våra politiker i Stockholm förstår vilka konsekvenser en flygskatt skulle få för oss i Norr – men detta är inte en Norrlandsfråga utan något som berör hela Sverige. Detta blir allt mer viktigt för våra företag i en globaliserad värld där konkurrensen om investeringar, företagsetableringar, varor och turism blir allt hårdare”, säger Peter Forsell, VD Västerbottens Handelskammare.
”- Enligt en rapport från WSP så skulle en flygskatt innebära ca 300 miljoner kronor årligen i extra skatt för Västerbotten och Norrboten – en skatt på möten, företag, jobb och tillgänglighet och hota över 700 jobb. Samtidigt som det skulle innebära närmare en halv miljard i förlorad tillväxt i vår region”, säger Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå och ordförande Svenskt Flyg.
”- En vanlig dag flyger 100 000 personer till eller ifrån en svensk flygplats – och närmare 1 000 människor flyger dagligen från Skellefteå Airport. Bara för Skellefteå bidrar flyget till 1,2 miljarder i tillväxt och ca 1 500 jobb runt om i regionen. Skellefteå behöver bättre tillgänglighet och fler direktlinjer – inte en flygskatt som försvårar detta”, säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport.
”- Kompetensförsörjning, infrastruktur och internationell handel är tre strategiska frågor för vårt näringsliv. Där flyget och Luleå Airport utgör en startbana för tillväxt och tillgänglighet i hela vår region. En flygskatt vore inget annat än en mötesskatt på över 150 miljoner kronor varje år för Norrbottens näringsliv”, säger Susanne Wallin, VD Norrbottens Handelskammare.
Sverige är ett glesbefolkat och avlångt land. Flyget utgör på många sätt en förutsättning för jobb, välstånd, turism och möten mellan människor. Varje dag flyger omkring 8000 människor till eller från Norr- och Västerbotten, dubbelt så många som åker tåg sträckan Stockholm – Göteborg dagligen. Vi flyger i jobbet, på semester eller hem till nära och kära. Mer än sju av tio resor mellan Stockholm och Norrland genomförs med flyg. För många människor utgör flyget det enda realistiska alternativet för resor mellan norra Sverige och andra delar av landet. Samma sak gäller för den viktiga besöksnäringen som attraherar besökare från Sverige och från hela världen och som skapar många arbetstillfällen.
Men miljön då, kanske många frågar sig. Ja, miljön är viktig. Därför ingår flyget redan idag i EU:s handelssystem för utsläppsrätter och redan i höst ska ett globalt utsläppshandelssystem diskuteras och förhoppningsvis beslutas i FN. Faktum är dessutom att utvecklingen redan går åt rätt håll. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Inrikesflygets andel av Sveriges koldioxidutsläpp har minskat sedan 1990 och står i dag för 1 procent. Visst behöver mer göras, men svaret på framtidens miljöutmaningar är ny teknik och biobränslen, som dessutom kan utvinnas ur svensk skogsråvara.
Vi i norr skulle drabbas extra hårt av en flygskatt då avsaknaden av annan infrastruktur och avståndet till omvärlden innebär att flyget är vårt enda alternativ. Den ökade kostnad som en flygskatt innebär skulle dessutom kunna leda till färre avgångar, sämre utbud samt svårigheter med att locka nya flygetableringar. För många av de regionala flygplatserna utgör detta ett direkt hot och skulle kunna resultera i flygplatsnedläggningar. Det vore förödande och skulle kraftigt försämra möjligheterna för oss här i norr att möta framtidsutmaningarna.
Källa: Föreningen Svenskt Flyg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenskt Flyg
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
-
Gästbloggare
-