-
Politiker och företagare i gemensam protest
Efter att regeringen gav förslag om en ny flygskatt så har proteststormen varit stor.
I norr och västerbotten har nittioåtta politiker och företagare skrivit en gemensam debattartikel.
Detta står i debattartikeln
Regeringen utreder införandet av en flygskatt i Sverige, en skatt som vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen, minskad sysselsättning och risk för en försämrad tillgänglighet. Flyget är ovärderligt för oss i norra Sverige.
Tillgänglighet, jobb och konkurrenskraft är inget som vi kan ta för givet. Långa avstånd och restider till såväl Stockholm som övriga världen riskerar annars att bli en bromskloss för jobb i hela vår region. Regeringen behöver säkerställa att hela landet har en god tillgänglighet – för oss i norr så handlar det om flyg så att vi kan leva och verka här. Därför behöver Sverige en:
- En flygstrategi som säkerställer tillgänglighet och jobb i hela Sverige.
- En satsning på biobränslen och ny teknik där vi tillsammans jobbar för storskalig biobränsleproduktion och tekniska innovationer som skapar jobb och exportmöjligheter.
- Globala styrmedel, regelverk och införande av raka flygvägar genom som begränsar flygets internationella utsläpp.
”- Vi är många som berörs av en flygskatt och det är viktigt att våra politiker i Stockholm förstår vilka konsekvenser en flygskatt skulle få för oss i Norr – men detta är inte en Norrlandsfråga utan något som berör hela Sverige. Detta blir allt mer viktigt för våra företag i en globaliserad värld där konkurrensen om investeringar, företagsetableringar, varor och turism blir allt hårdare”, säger Peter Forsell, VD Västerbottens Handelskammare.
”- Enligt en rapport från WSP så skulle en flygskatt innebära ca 300 miljoner kronor årligen i extra skatt för Västerbotten och Norrboten – en skatt på möten, företag, jobb och tillgänglighet och hota över 700 jobb. Samtidigt som det skulle innebära närmare en halv miljard i förlorad tillväxt i vår region”, säger Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå och ordförande Svenskt Flyg.
”- En vanlig dag flyger 100 000 personer till eller ifrån en svensk flygplats – och närmare 1 000 människor flyger dagligen från Skellefteå Airport. Bara för Skellefteå bidrar flyget till 1,2 miljarder i tillväxt och ca 1 500 jobb runt om i regionen. Skellefteå behöver bättre tillgänglighet och fler direktlinjer – inte en flygskatt som försvårar detta”, säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport.
”- Kompetensförsörjning, infrastruktur och internationell handel är tre strategiska frågor för vårt näringsliv. Där flyget och Luleå Airport utgör en startbana för tillväxt och tillgänglighet i hela vår region. En flygskatt vore inget annat än en mötesskatt på över 150 miljoner kronor varje år för Norrbottens näringsliv”, säger Susanne Wallin, VD Norrbottens Handelskammare.
Sverige är ett glesbefolkat och avlångt land. Flyget utgör på många sätt en förutsättning för jobb, välstånd, turism och möten mellan människor. Varje dag flyger omkring 8000 människor till eller från Norr- och Västerbotten, dubbelt så många som åker tåg sträckan Stockholm – Göteborg dagligen. Vi flyger i jobbet, på semester eller hem till nära och kära. Mer än sju av tio resor mellan Stockholm och Norrland genomförs med flyg. För många människor utgör flyget det enda realistiska alternativet för resor mellan norra Sverige och andra delar av landet. Samma sak gäller för den viktiga besöksnäringen som attraherar besökare från Sverige och från hela världen och som skapar många arbetstillfällen.
Men miljön då, kanske många frågar sig. Ja, miljön är viktig. Därför ingår flyget redan idag i EU:s handelssystem för utsläppsrätter och redan i höst ska ett globalt utsläppshandelssystem diskuteras och förhoppningsvis beslutas i FN. Faktum är dessutom att utvecklingen redan går åt rätt håll. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Inrikesflygets andel av Sveriges koldioxidutsläpp har minskat sedan 1990 och står i dag för 1 procent. Visst behöver mer göras, men svaret på framtidens miljöutmaningar är ny teknik och biobränslen, som dessutom kan utvinnas ur svensk skogsråvara.
Vi i norr skulle drabbas extra hårt av en flygskatt då avsaknaden av annan infrastruktur och avståndet till omvärlden innebär att flyget är vårt enda alternativ. Den ökade kostnad som en flygskatt innebär skulle dessutom kunna leda till färre avgångar, sämre utbud samt svårigheter med att locka nya flygetableringar. För många av de regionala flygplatserna utgör detta ett direkt hot och skulle kunna resultera i flygplatsnedläggningar. Det vore förödande och skulle kraftigt försämra möjligheterna för oss här i norr att möta framtidsutmaningarna.
Källa: Föreningen Svenskt Flyg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenskt Flyg
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-