-
Politiker och företagare i gemensam protest
Efter att regeringen gav förslag om en ny flygskatt så har proteststormen varit stor.
I norr och västerbotten har nittioåtta politiker och företagare skrivit en gemensam debattartikel.
Detta står i debattartikeln
Regeringen utreder införandet av en flygskatt i Sverige, en skatt som vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen, minskad sysselsättning och risk för en försämrad tillgänglighet. Flyget är ovärderligt för oss i norra Sverige.
Tillgänglighet, jobb och konkurrenskraft är inget som vi kan ta för givet. Långa avstånd och restider till såväl Stockholm som övriga världen riskerar annars att bli en bromskloss för jobb i hela vår region. Regeringen behöver säkerställa att hela landet har en god tillgänglighet – för oss i norr så handlar det om flyg så att vi kan leva och verka här. Därför behöver Sverige en:
- En flygstrategi som säkerställer tillgänglighet och jobb i hela Sverige.
- En satsning på biobränslen och ny teknik där vi tillsammans jobbar för storskalig biobränsleproduktion och tekniska innovationer som skapar jobb och exportmöjligheter.
- Globala styrmedel, regelverk och införande av raka flygvägar genom som begränsar flygets internationella utsläpp.
”- Vi är många som berörs av en flygskatt och det är viktigt att våra politiker i Stockholm förstår vilka konsekvenser en flygskatt skulle få för oss i Norr – men detta är inte en Norrlandsfråga utan något som berör hela Sverige. Detta blir allt mer viktigt för våra företag i en globaliserad värld där konkurrensen om investeringar, företagsetableringar, varor och turism blir allt hårdare”, säger Peter Forsell, VD Västerbottens Handelskammare.
”- Enligt en rapport från WSP så skulle en flygskatt innebära ca 300 miljoner kronor årligen i extra skatt för Västerbotten och Norrboten – en skatt på möten, företag, jobb och tillgänglighet och hota över 700 jobb. Samtidigt som det skulle innebära närmare en halv miljard i förlorad tillväxt i vår region”, säger Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå och ordförande Svenskt Flyg.
”- En vanlig dag flyger 100 000 personer till eller ifrån en svensk flygplats – och närmare 1 000 människor flyger dagligen från Skellefteå Airport. Bara för Skellefteå bidrar flyget till 1,2 miljarder i tillväxt och ca 1 500 jobb runt om i regionen. Skellefteå behöver bättre tillgänglighet och fler direktlinjer – inte en flygskatt som försvårar detta”, säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport.
”- Kompetensförsörjning, infrastruktur och internationell handel är tre strategiska frågor för vårt näringsliv. Där flyget och Luleå Airport utgör en startbana för tillväxt och tillgänglighet i hela vår region. En flygskatt vore inget annat än en mötesskatt på över 150 miljoner kronor varje år för Norrbottens näringsliv”, säger Susanne Wallin, VD Norrbottens Handelskammare.
Sverige är ett glesbefolkat och avlångt land. Flyget utgör på många sätt en förutsättning för jobb, välstånd, turism och möten mellan människor. Varje dag flyger omkring 8000 människor till eller från Norr- och Västerbotten, dubbelt så många som åker tåg sträckan Stockholm – Göteborg dagligen. Vi flyger i jobbet, på semester eller hem till nära och kära. Mer än sju av tio resor mellan Stockholm och Norrland genomförs med flyg. För många människor utgör flyget det enda realistiska alternativet för resor mellan norra Sverige och andra delar av landet. Samma sak gäller för den viktiga besöksnäringen som attraherar besökare från Sverige och från hela världen och som skapar många arbetstillfällen.
Men miljön då, kanske många frågar sig. Ja, miljön är viktig. Därför ingår flyget redan idag i EU:s handelssystem för utsläppsrätter och redan i höst ska ett globalt utsläppshandelssystem diskuteras och förhoppningsvis beslutas i FN. Faktum är dessutom att utvecklingen redan går åt rätt håll. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Inrikesflygets andel av Sveriges koldioxidutsläpp har minskat sedan 1990 och står i dag för 1 procent. Visst behöver mer göras, men svaret på framtidens miljöutmaningar är ny teknik och biobränslen, som dessutom kan utvinnas ur svensk skogsråvara.
Vi i norr skulle drabbas extra hårt av en flygskatt då avsaknaden av annan infrastruktur och avståndet till omvärlden innebär att flyget är vårt enda alternativ. Den ökade kostnad som en flygskatt innebär skulle dessutom kunna leda till färre avgångar, sämre utbud samt svårigheter med att locka nya flygetableringar. För många av de regionala flygplatserna utgör detta ett direkt hot och skulle kunna resultera i flygplatsnedläggningar. Det vore förödande och skulle kraftigt försämra möjligheterna för oss här i norr att möta framtidsutmaningarna.
Källa: Föreningen Svenskt Flyg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenskt Flyg
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-