-
Sluta skriv potential!
Hur många gånger använder vi inte ordet potential i samma mening som turism? Drygt 400 000 träffar på Google säger ju en hel del! Men vad den där potentialen innehåller uttrycks nästan aldrig utan den blir snarare som en förlängning av av ordet turism eller besöksnäring (besöksnäring + potential 34 000 träffar). Jag har förmodligen gjort det självt men är numera fokuserad på att inte använda ordet över huvud taget!
Ungefär så här ser det ut:
– Stor potential för besöksnäringen i xxxxx
– Besöksnäring med enorm potential – visit xxxx
– Besöksnäring i xxx har en enorm potential
– Outvecklat turistlän med potential
– Hållbar turism har stor potentialJag tror vi alla känner igen den och alla har skrivit ungefär som ovan! Men vi har inte talat om vad den är, hur stor den är och/eller vad det innebär. Förmodligen har vi någonstans lagt till ordet ”världsklass” men då också utan att definiera vad det innebär eller för vem. Världsklass för oss nordbor med politisk, geologisk, etnisk och/eller klimatmässig stabilitet har en helt annan innebörd än för många andra delar av världen.
Ett par definitioner:
#Potential, någon eller något har möjlighet att utvecklas eller med tiden bli något signifikant mer värdefullt än det är just nu#
eller
#möjlighet; potentiell chans att lyckas (eller misslyckas, min anm.)
Det är sällan eller aldrig som vi faktiskt förklarar vad potentialen är, innehåller eller kan bli. Det är som vi försöker beskriva ett fantastiskt nirvana någon stans längre bort och dessutom som någon annan ska investera i. Vanan med denna potential är så stark att den till och från används i regerings- och riksdagssammanhang. Den ligger ofta som grund för stöd och bidrag och generellt som fakta! Jag tror inte det finns någon annan näring som använder ordet lika frekvent och lika ogrundat.
Vi måste tvinga/lära oss att skriva den fakta vi menar istället för att slarva bort det med ”potential”. Potential är inte enbart ett positivt ord. Potentialen är faktiskt att det är lika dåligt som det kan bli bra.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
Tweets by RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-