-
Projekt Bärkraft har tagit fram en guide till hållbara besök
Trycket på naturen och lokalsamhället ökar i takt med fler besökare. För att underlätta för gäster att göra rätt under sin vistelse har Projekt Bärkraft tagit fram en hållbarhetsguide.
Guiden ger läsaren kunskap om hur den kan vara en mer ansvarsfull gäst genom att hjälpa till att bevara naturen och bidra till lokalsamhället under sitt besök.
“Vi hoppas att den här guiden kommer att hjälpa människor att ta hand om vår plats lite bättre. Vi har lagt stor vikt vid att inte skambelägga och komma med pekpinnar när vi tagit fram guiden, vi har velat att den ska uppfattas som en god vän som bara vill läsarens och platsens bästa.” Säger Carolin Vallgren, projektmedarbetare vid Gold of Lapland som varit med och tagit fram guiden.
Bygger bland annat på erfarenheter från destinationer
Idén om en guide föddes i samband med Projekt Bärkrafts arbete med att identifiera befintliga och framtida hårt belastade besöksmål.
Frågan om hur man kan förebygga att bekymmer uppstår på en specifik plats är inte lätt. Erfarenheterna från den norska projektparten Visit Helgeland har också haft betydelse.
“Vi var helt oförberedda på mängden besökare som kom till Helgeland pandemisommaren 2020! Hotell, campingplatser och stugbyar var fullbelagda och gästerna satte upp tält och husbilar lite här och var. Vi hade inte tillräcklig infrastruktur för att kunna hantera det med bland annat bristande parkeringsplatser och sophantering. Under vintern 2020 och våren 2021 har vi därför arbetat med kartläggning och förvaltningsplaner.” Säger projektmedarbetaren Laila Andersen från Visit Helgeland.
Ökad medvetenhet bidrar till välinformerade handlingar
Guiden är tillgänglig i tryckt och digitalt format och finns på svenska, engelska och tyska.
Den inleds med övergripande information om länet och övergår sedan till mer handgripliga tips och länkar som exempelvis skräphantering, parkering och terrängkörning. Guiden lyfter också hur snabbt en plats kan överbelastas om den taggas i sociala medier och inlägget blir viralt.
“För många är informationen i guiden kanske självklar, men inte för alla. Genom kunskap och ett ökat medvetande, kan vi som bor och verkar här tillsammans med våra besökare bidra till att fler gör bra, välinformerade val och handlingar.” Säger projektmedarbetare Anders Sandström, Visit Hemavan Tärnaby, som också varit med och tagit fram guiden.
Guiden finns tillgänglig för besöksnäringsföretag och kommuner att använda i egna digitala kanaler, målsättningen med de tryckta versionerna är att de ska finnas i receptioner, foajéer, stugor och andra platser där besökare vistas eller passerar.
Ni hittar hållbarhetsguiden här.
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-