-
Projektet som skapar företag
Projektet Destination Capacity Building i Luleå har genererat sitt första företag. Det är företaget Explore Luleå som har startat upp sin verksamhet. Bolaget erbjuder friluftsaktiviteter som skidor, skridskor, spark med mera för utländska besökare.
De två delägarna är Pontus Frank och Joakim Leonardsson som har lång erfarenhet av både entreprenörskap och friluftsaktiviteter.
Intresset från utlandet är redan stort, bland annat bland brittiska turister.
Syftet med projektet är att göra det möjligt för små och medelstora företag att hitta fler gäster, utöka sina säsonger, skapa fler säljbara produkter och satsa på nya marknader. Det möjliggör också nystart av företag. ”- Genom affärsutvecklingsprogrammet Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL), som Swedish Lapland Visitors Board erbjuder, får företagen kunskap inom affärskritiska områden för att kunna nå ut på internationella marknader och bli exportmogna”, säger Jenny Hellman, VD Visit Luleå.
Källa: Visit Luleå
- Text: Maria Lindqvist
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-