-
Rapport från en destination – Det här gör Visit Värmland i Coronatider
Turismnytt har fått en rapport från Sarah på Visit Värmland om hur de jobbar och vad de har på gång denna annorlunda vår.
Har ringt runt till 160 företag
Kopplat till Corona så har vi i Värmland arbetat med en företagsjour tillsammans med Region Värmland och flera aktörer där företag har fått en väg in för att kunna ställa frågor kopplade till Covid-19. Det kan vara allt från frågor om stöd till frågor om hur man gör ansökningar eller hur man ska göra aktivt nu.
Vi på Visit Värmland har även ringt runt till våra 160 medlemsföretag under de veckor som krisen pågått. Totalt har vi ringt över 500 samtal och pratat med företagen direkt. Både för att de ska veta att vi finns men även för att få in inspel från dem och vilka akuta behov de har just nu.
Vi har under perioden även påbörjat en inspirationskampanj som vi kallar naturen24sju som handlar om att inspirera människor att komma till Naturen. I första steget blandade vi vackra naturbilder med citat från ”kända” värmlänningar. Men i första steget hade vi inga platsangivelser utan målsättningen var bara att sända budskapet att naturen alltid är öppen. I nästa steg som vi nu är i avslutningsfasen på har vi bett alla våra 18 kommuner om ett citat där de berättar om en plats i just deras kommun som är just öppen 24/7. Vi kommer sedan bygga på denna kampanj och fortsätta inspirerar utan att sälja fram till att läget förändras och reserestriktionerna släpper något.
Ställer om till nationell målgrupp
Vi arbetar också med att ställa om och ser vilka aktiviteter vi kan/bör fortsätta med och vad som ger ett mervärde för näringen. Däribland har vi haft digitala träffar där vi dels har pratat om omställning mot en nationell marknad från en internationell marknad, men även ett dialogmöte där entreprenörerna diskuterade avbokningsregler och kunde ge varandra goda exempel.
Vi arbetar även löpande med att tillsammans med våra företag skapa paket och ställa om produkter så de passar en nationell målgrupp bättre än innan, främst när det kommer till entreprenörer som tidigare riktat sig uteslutande mot en internationell målgrupp.
Vi kommer under de närmaste veckorna även öppna upp våra två bord som ingår i kampanjen the edible country som vi planerar att paketera tillsammans med våra entreprenörer mot en svensk marknad i första hand under sommaren.
Här hittar ni till Visit Värmland
- Text: Sarah Andrén
- Foto: Anke Benstem
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-