-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen. Strategin gäller 2024–2033.
I strategin formuleras en vision för 2033, där Sverige har stärkt sin position som ett ledande land för de kulturella och kreativa företagen. Branscherna har god tillväxt och bidrar till svensk ekonomi och ett dynamiskt näringsliv i hela landet, ökad export och en positiv Sverigebild i utlandet. Företag inom den kulturella och kreativa sektorn bidrar till en mångfald av kulturella uttryck och kulturupplevelser i hela landet.
Branscherna måste börja ses som en ny typ av basindustri
Strategin innehåller strategiska mål inom sex prioriterade områden:
◆ Nationell statistik om kulturella och kreativa branscher.
◆ Kunskaper om upphovsrätt.
◆ Rådgivning, stöd, finansiering och regelkostnader.
◆ Kompetensförsörjning och trygghetssystem.
◆ Livsmiljöer och näringsliv i hela landet.
◆ Genomslaget internationellt för de kulturella och kreativa företagen.”Det är min och regeringens bestämda uppfattning att de kulturella och kreativa branscherna måste börja ses som en ny typ av basindustri för Sverige. Med regeringens strategi kan vi bidra till att frigöra de kulturella och kreativa företagens potential för tillväxt, sysselsättning och innovation. Att främja förutsättningarna för företagande inom kulturella och kreativa branscher gynnar också den fria kulturen, då de flesta professionella utövare och kreatörer inom sektorn är organiserade som företag.” Säger kulturminister Parisa Liljestrand.
Regeringen avser att varje år bjuda in representanter till dialog
Genomförandet av strategin är ett löpande arbete. En delutvärdering ska göras 2026. Regeringen avser också att varje år bjuda in representanter för kulturella och kreativa branscher och företag till dialog om hur arbetet inom ramen för strategin fungerar och vilka behov de ser.
Regeringens strategi utgår från förslag i utredningsbetänkandet Kreativa Sverige! Nationell strategi för främjande av hållbar utveckling för företag i kulturella och kreativa branscher (SOU 2022:44) som remitterats till myndigheter, regioner, kommuner, bransch- och intresseorganisationer och finansiärer.
Ta del av skrivelsen strategi för företag i kulturella och kreativa branscher här.
- Text: Regeringskansliet
- Foto: Regeringskansliet
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways...
-
-
Gästbloggare
-