-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
I regeringens presenterade budgetförslag för 2024, som fram till december kan komma att justeras, föreslår regeringen bland annat att nuvarande mål för regeringens turismpolitik tas bort. Samt att målen för regeringens näringspolitik omfamnar turism.
Här följer kommentarer från Visit Sweden, Visita och Svensk Turism.
Visit Sweden – för tidigt för att kommentera om anslagets påverkan
Visit Sweden föreslås i regeringens budgetförslag tilldelas ett basanslag om 104,6 miljoner kronor för år 2024. Vilket är samma årliga summa sedan år 2018. Vad det i praktiken innebär är lite för tidigt att kommentera. Det måste först analyseras då bolagets nuvarande vision bygger på det turismpolitiska målet.
”Regeringens budgetproposition för 2024 med nya mål för turism och föreslaget anslag om 104,6 miljoner kronor till Visit Sweden är offentliggjorda för bara några timmar sedan. Vi behöver både resonera med vår ägare och internt analysera detta för att få en tydligare bild kring förväntan och om, och i så fall vad detta i praktiken kommer att innebära för oss.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Visita – regeringen ser inte besöksnäringens betydelse
”Det är extremt olyckligt att regeringen gör det dyrare att anställa unga mellan 15 och 18 år. Besöksnäringen är den bransch som har högst andel unga anställda av alla branscher och höjningen av arbetsgivaravgiften slår hårt mot besöksnäringens företag och ungdomars inträde på arbetsmarknaden.” Säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita.
”Visita är vidare mycket besvikna på att regeringen väljer att slopa det turismpolitiska målet och dessutom att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden. Det turismpolitiska målet är viktigt för att skapa en sammanhållen politik för turismen och Visit Swedens basanslag har legat oförändrat sedan 2018. Sammantaget visar förslagen att regeringen inte ser turismens och besöksnäringens betydelse för jobb och tillväxt.” Fortsätter Anna
”Visita välkomnar satsningen på Yrkeshögskolan och förstärkningen av regional yrkesvuxutbildning. Det är också välkommet att etableringsjobben kommer på plats och att åtgärder vidtas för att minska regelbördan och de administrativa kostnaderna för företagen.” Avslutar Anna Wallén.
Svensk Turism – besvikenhet över att regeringen slopar målet
I regeringens budgetförslag för 2024 väljer regeringen att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden. Dessutom slopas det turismpolitiska målet. Svensk Turism menar att detta visar att regeringen inte ser turismens betydelse för jobb och tillväxt.
”Turismen omsätter årligen över hundra miljarder kronor, sysselsätter hundratusentals människor och skapar attraktiva platser i hela landet. Trots detta väljer regeringen att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden och dessutom att slopa det turismpolitiska målet.” Säger Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism. ”Visit Swedens basanslag har varit oförändrat sedan 2018 och det turismpolitiska målet har spelat stor roll för möjligheterna till en sammanhållen politik för turismen. Svensk Turism är mycket besvikna på att regeringen slopar målet. Och att Visit Sweden förväntas utföra samma uppgifter med i praktiken minskade medel.”
- Text: Visit Sweden, Visita & Svensk Turism
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
-
Gästbloggare
-