-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
I regeringens presenterade budgetförslag för 2024, som fram till december kan komma att justeras, föreslår regeringen bland annat att nuvarande mål för regeringens turismpolitik tas bort. Samt att målen för regeringens näringspolitik omfamnar turism.
Här följer kommentarer från Visit Sweden, Visita och Svensk Turism.
Visit Sweden – för tidigt för att kommentera om anslagets påverkan
Visit Sweden föreslås i regeringens budgetförslag tilldelas ett basanslag om 104,6 miljoner kronor för år 2024. Vilket är samma årliga summa sedan år 2018. Vad det i praktiken innebär är lite för tidigt att kommentera. Det måste först analyseras då bolagets nuvarande vision bygger på det turismpolitiska målet.
”Regeringens budgetproposition för 2024 med nya mål för turism och föreslaget anslag om 104,6 miljoner kronor till Visit Sweden är offentliggjorda för bara några timmar sedan. Vi behöver både resonera med vår ägare och internt analysera detta för att få en tydligare bild kring förväntan och om, och i så fall vad detta i praktiken kommer att innebära för oss.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Visita – regeringen ser inte besöksnäringens betydelse
”Det är extremt olyckligt att regeringen gör det dyrare att anställa unga mellan 15 och 18 år. Besöksnäringen är den bransch som har högst andel unga anställda av alla branscher och höjningen av arbetsgivaravgiften slår hårt mot besöksnäringens företag och ungdomars inträde på arbetsmarknaden.” Säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita.
”Visita är vidare mycket besvikna på att regeringen väljer att slopa det turismpolitiska målet och dessutom att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden. Det turismpolitiska målet är viktigt för att skapa en sammanhållen politik för turismen och Visit Swedens basanslag har legat oförändrat sedan 2018. Sammantaget visar förslagen att regeringen inte ser turismens och besöksnäringens betydelse för jobb och tillväxt.” Fortsätter Anna
”Visita välkomnar satsningen på Yrkeshögskolan och förstärkningen av regional yrkesvuxutbildning. Det är också välkommet att etableringsjobben kommer på plats och att åtgärder vidtas för att minska regelbördan och de administrativa kostnaderna för företagen.” Avslutar Anna Wallén.
Svensk Turism – besvikenhet över att regeringen slopar målet
I regeringens budgetförslag för 2024 väljer regeringen att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden. Dessutom slopas det turismpolitiska målet. Svensk Turism menar att detta visar att regeringen inte ser turismens betydelse för jobb och tillväxt.
”Turismen omsätter årligen över hundra miljarder kronor, sysselsätter hundratusentals människor och skapar attraktiva platser i hela landet. Trots detta väljer regeringen att inte ens indexera upp anslaget till Visit Sweden och dessutom att slopa det turismpolitiska målet.” Säger Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism. ”Visit Swedens basanslag har varit oförändrat sedan 2018 och det turismpolitiska målet har spelat stor roll för möjligheterna till en sammanhållen politik för turismen. Svensk Turism är mycket besvikna på att regeringen slopar målet. Och att Visit Sweden förväntas utföra samma uppgifter med i praktiken minskade medel.”
- Text: Visit Sweden, Visita & Svensk Turism
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-