-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur lanserar nu Region Halland det nya konceptet Art Halland. Målet är enkelt: inspirera så att fler upplever Hallands rika konstscen.
”Konsten bidrar starkt till Hallands identitet. Med Art Halland öppnar vi upp för ännu fler människor att uppleva den. Detta bidrar till att locka fler besökare över hela året.” Säger Helene Andersson, ordförande i Regionstyrelsens Tillväxtutskott. ”Till en början är 21 konstinstitutioner med i Art Halland, bland annat Hallands Konstmuseum och RIAN Designmuseum. Fler kommer att adderas framöver.”
Lyfter fram de konstupplevelser som finns
Art Halland är dels en ny modell för samarbete, dels en extern plattform som ska inspirera invånare och besökare att hitta till konstupplevelser. De tre största konstmuseerna i Halland hade tillsammans över 130 000 besök under 2024, vilket visar att ett stort intresse för konst finns i regionen.
Konceptet knyter ihop konstaktörer genom en ny, gemensam grafisk profil och en publik hemsida. Kärnan i konceptet är “Närhet till konsten”, vilket lyfter fram den densitet av konstupplevelser som finns i Halland.
”Det känns så roligt att få lansera det fina arbetet med Art Halland. I Halland är verkligen konsten nära hela tiden och här sticker vi ut.” Säger Hanna Schölander, ordförande Driftsnämnden Kultur och skola.
Ett verktyg för hållbar destinationsutveckling
Vid lansering består Art Halland konkret av hemsidan arthalland.se och kommunikationsinsatser som hjälper fler att upptäcka regionens konstutbud. Vidare ska det fungera som ett verktyg för hållbar plats- och destinationsutveckling. Där konsten lyfts som en del av ett rikt kulturliv i regionen året runt.
”Det här är aktörernas arbete. Art Halland synliggör den kraft som redan finns och samlar den i ett nav. När konsten är nära blir Halland rikare. Min roll är att säkra långsiktighet genom hållbar samverkan och enkel väg in för publiken.” Säger Pär Krutzén, projektledare för Art Halland.
Här kan ni läsa mer om Halland på Turismnytt.
- Text: Visit Halland
- Foto: Visit Halland
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-