-
Region Västerbotten Turism – från Experience till Responsible
Efter 10 års systematiskt arbete med hållbar turism i Västerbotten, lanseras nu Responsible Tourism Program. Programmet är utvecklat för att ge konkret, systematiskt stöd och utbildning för turismföretag, kommuner och destinationer. Samt att underlätta för alla att ta sin del av ansvaret för den turistiska utvecklingen.
Västerbotten Experience en tidig pionjär
Hållbar och ansvarsfull turism är en central fråga för många i branschen idag. För den verksamhet i Sverige som vill visa sitt engagemang eller vässa sitt hållbarhetsarbete, finns det många olika metoder, certifieringar eller märken att sträva efter.
Region Västerbotten Turism var tidigt en föregångare och pionjär inom området, och 2015 startade det som fick namnet Västerbotten Experience. Det byggde på ett fokuserat arbete med att ”översätta” teori och globala hållbarhetskriterier från Global Sustainable Tourisms (GSTCs), till en svensk hållbarhetsmetod för besöksnäringen. De 41 kriterierna inom områdena Hållbar förvaltning, Social och ekonomisk hållbarhet, Kulturarv och Miljö används som bas. För att stötta och utbilda turismföretagare, organisationer och kommuner.
Ansvarsfull turism i praktiken
Lagom till 10-årsjubileet har Region Västerbotten Turism nu vidareutvecklat arbetet och tagit nästa steg i professionaliseringen och utvecklat ett program, som bygger på ett webbaserat verktyg, analys på plats i verksamheterna, och systematisk uppföljning för både hållbarhetsrådgivare och de över 115 turismföretag i Västerbotten som idag är anslutna. Centralt i arbetet är att analysera företag, destinationer och kommuner och utifrån det ta fram förbättringsförslag och omsätta teorin till praktisk verksamhet. Stöd ges både individuellt och gemensamt till deltagarna i form av temabaserade nätverksträffar och konferenser. Samt att hållbarhetsrådgivare utbildas regelbundet.
Ansvarsfull turism är ledorden och syftar på att strävan efter hållbarhet är att ta ansvar. För både turismverksamheter, besökare och platsfrämjande aktörer.
”Det är dags att komplettera diskussionen om hållbarhet med att vi tar ansvar för att få det gjort också. För att kunna bidra till en mer ansvarsfull plats och ha tydligare fokus på vad vi alla kan och bör göra – för gästerna, för lokalbefolkningen och för planeten.” Säger Annika Sandström, regionturismchef.
Hållbart för hela Sverige
Professionaliseringen med Responsible Tourism Program är också ett sätt att göra arbetssätt och programmet mer hållbart över tid. Samt möjliggöra för fler i Sverige att ansluta sig.
”Det finns ingen enhetlig svensk metod för hållbar, ansvarsfull turism idag, och vi delar gärna med oss av våra kunskaper och har designat Responsible Tourism Program och alla verktyg så att fler regioner och aktörer i landet ska kunna använda sig av metodiken.” Fortsätter Annika.
Ett omfattande ämne som förändras över tid
Ansvarsfull turism är en mycket prioriterad fråga för Västerbotten. Responsible Tourism Program kommer att vara en ingång för alla slags framtida projekt och strategiska utvecklingsinsatser. Kontakten med alla deltagare och hållbarhetsrådgivare ger också värdefulla insikter om vilka turism- och hållbarhetsfrågor regionen behöver prioritera framöver.
”Hållbar utveckling är ett omfattande ämne som dessutom förändras över tid, så för oss var det viktigt att fortsätta bygga något som hjälper turismföretag och organisationer att få ny kunskap, hjälp att prioritera och pepp att fortsätta utvecklas.” Avslutar Annika Sandström.
För mer information, kontakta
Regionturismchef Annika Sandström
070 – 550 16 08
Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.
- Text: Region Västerbotten Turism
- Foto: Robert Ekblom
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-