-
Rekordår för Wasaline – den starka tillväxten fortsätter
Världens nordligaste rederi Wasaline, som trafikerar linjen från Umeå till Vasa i Finland, redovisar rekordsiffror för 2022.
”Det är riktiga succésiffror av Wasaline! M/S Aurora Botnia, som trots påverkan av pandemin och dess effekter i början av föregående år, slår rekord efter rekord när det gäller att frakta gods och passagerare över Kvarken. Aurora Botnia har också bidragit till att utöka utbytet och stärka kontakterna mellan Umeå och Vasa, mellan Västerbotten och Österbotten. Precis som det var tänkt. Jag vill passa på att hylla alla som jobbar på Wasaline och Aurora Botnia. De gör ett fantastiskt jobb!” Säger Anders Ågren (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande i Umeå.
Slog nytt passagerarrekord varje månad
Trots att coronarestriktionerna påverkade passagerarsiffrorna negativt under det första kvartalet, ökade passagerarvolymen med 149 procent och Wasaline transporterade 267 757 passagerare år 2022 (2021: 107 659 passagerare). Efter att coronarestriktionerna avskaffades i mars slog Wasaline nytt passagerarrekord varje månad.
Antalet avgångar ökade med 14 procent till 1 133 (2021: 990). Antalet passagerarfordon ökade med 126 procent. Omsättningen ökade med 78,6 procent
Stråket är efterfrågat och har en viktig roll att fylla
Även frakten visade rekordsiffror. enheterna ökade med 4,4 procent och räknat i ton var ökningen 11,5 procent. Från slutet av februari bidrog det ryska anfallskriget till höjda energikostnader och frakttillväxten mattades av under året på grund av minskad efterfrågan på frakt, samt osäkerheten på marknaden.
”Det är fantastiskt att vi har sådana positiva siffror, som visar att stråket är efterfrågat och har en viktig roll att fylla, inte minst för klimatet. Man slipper ungefär 100 mil på gummihjul när godset istället för att åka lastbil runt Kvarken kan transporteras med världens mest miljövänliga färja. Att behovet av transporter i öst-västlig riktning är stort har vi trott hela tiden, och det är därför vi har vågat göra den här satsningen. Men nu ser vi det också i reella siffror och det är mycket tillfredställande.” Säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå.
Fortsatta satsningar på att reducera sitt klimatavtryck
”Med vårt nya energieffektiva fartyg Aurora Botnia ser jag fram emot fortsatt tillväxt både på frakt- och passagerarsidan. Vi kan se en tydlig trend att både passagerare och fraktkunder värderar våra kontinuerliga insatser för att minimera klimatpåverkan i vår trafik med världens miljövänligaste fartyg. Under året har vi lyckats reducera energikonsumtionen med 21 procent per resa och CO2 utsläppen har minskat med 19,6 procent. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att fortgående reducera vårt klimatavtryck.” Säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline
Den goda tillväxten ger rederiet möjlighet att i framtiden vara i framkant med innovationer som gynnar miljön. Wasaline hoppas att kunna fortsätta med trafiken i Kvarken med samma förutsättningar som tidigare. Utan att Finland inför specialundantag för utsläppshandel i Östersjön.
”Jag vill rikta ett stort tack till alla fraktkunder och passagerare. Jag vill också tacka hela personalen som dagligen gör ett enastående arbete med att se över alla kostnader och ser till att beredskapstrafiken fungerar störningsfritt över Kvarken.” Avslutar Peter Ståhlberg.
- Text: EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation
- Foto: Wasaline/Christoffer Björklund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier. Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Järvsö förbereder för vintersäsongen. Med fler boenden och uppgraderade barnområden är förväntningarna höga på Järvsöbacken.
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro länsmuseet har sagt upp hyreskontraktet på Örebro slott. Det innebär att museet inte har någon fast publik verksamhet förrän 2027.
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Nu inleds en ny era på Hotel Pigalle i Göteborg. Hotellet tar plats på scenen, på bordet och kulminerar i ett unikt middags och livekoncept.
-
Succén tillbaka: Sveriges äldsta riddarsällskap intar Kalmar Slott
Den 12–14 september är dags för den andra upplagan av ”Tornerspel på Kalmar Slott” – som i år blir ännu större med fler aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
Att det råder stor brist på personal inom besöksnäringen vet många. Att efterfrågan på ledarskapskompetens inom b...
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Den 28 augusti lämnades den gemensamma svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till ...
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Det är för tidigt att summera sommaren ännu, men den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot n...
-
-
Gästbloggare
-