-
Här är resetrenderna 2016!
Resebranschen ökar för varje år och resenärerna kräver fler unika upplevelser. Detta skapar ett dilemma för alla som driver verksamheter som nu måste ha mer koll på vad som händer på marknaden.
Här är de växande trenderna under 2016:
Ge kunderbjudanden i ett tidigare skede
När man vill sälja sina tjänster till turister så gäller det att komma in i den planerings- och köpprocessen så tidigt som möjligt. Folk bokar i regel ganska sent men börjar surfa runt på Google mycket tidigt i processen.Fler och fler använder digitala och mobila plattformar
Det blir allt viktigare att ha de tekniska lösningarna och synas via digitala och mobila plattformar.Fler och fler förmedlingsföretag
Företag som till exempel Airbnb och Booking.com ökar för varje år och kommer att öka ännu mer. Här gäller det att både synas via de sajterna men också att skapa sina egna direktkanaler.Fler unga entreprenörer skapar nya företag
Fler unga människor, kreativa entreprenörer och uppstartsföretag har insett att resebranschen är en bransch med behov av fler nyheter. Fler nya företag skapas med nya tjänster.Branschen behöver mer data
Nya aktörer som erbjuder företagen information om kunderna behövs för att öka omsättningen i branschen, så kallat ”Big Data”.Fler kändisar i marknadsföringen
Storytelling och kändisar skall locka fler kunder.Bilder viktigare i marknadsföringen
Bilder hjälper till att väcka känslor hos betraktaren. På det sättet kan man styra om personen tar beslut om att boka en resa eller inte.Gamification
Det är spelindustrin som har inspirerat turismbranschen att ”bygga upp” olika världar där gästerna kan få unika upplevelser. Det är flera projekt som startas under 2016 med målet att sprida kunskapen om hur man kan locka fler kunder med hjälp av gamification.Utomlands har arbetet med implementering av gamification kommit längre än i Sverige, bland annat i Norge. Gamification är en del av den digitala utvecklingen.
Slow Travel
En av problemen för dagens människor är att hitta tid till att umgås med sina nära och kära. Rederierna över Östersjön erbjuder nu slow travel – man befinner sig på en båt och kan inte stiga av hur som helst. Man blir ”tvungen” att stänga av allt annat och kan koncentrera sig på de de reser med.- Text: Maria Lindqvist
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-