-
SAS bokslut visar bra resultat
Flygbolaget SAS rapporterar en förbättring av resultat för perioden november 2014-oktober 2015.
Periodens resultat
Resultat före skatt: 1 417 (-918) MSEK
Resultat före skatt och engångsposter: 1 174 (-697) MSEK
Intäkter: 39 650 (38 006) MSEK
Enhetsintäkten (PASK) steg med 3,8% [1]
Enhetskostnaden (CASK) steg med 3,3% [2]
EBIT-marginal: 5,6% (0,4%)
Periodens resultat: 956 (-719) MSEK
Resultat per stamaktie: 1,84 (-3,03) SEKVD:s kommentarer
SAS visar ett positivt resultat före skatt och engångsposter på 1 174 MSEK för räkenskapsåret 2014/2015. Det är en markant förbättring jämfört med föregående år, som framförallt drivs av våra kommersiella framgångar, kostnadsåtgärder och under fjärde kvartalet också av lägre flygbränslekostnader. Vi har under året gjort omfattande förbättringar med inriktning på de frekventa resenärerna och det har gett tydliga resultat. Däremot har den valuta- och flygbränslejusterade enhetskostnaden ökat under året, vilket inte är tillfredsställande. För att förbättra vår långsiktiga konkurrenskraft måste vi nu arbeta ännu mer intensivt med implementering av fortsatta kostnadsåtgärder.
Sammantaget har produktförbättringarna och de implementerade kostnadsåtgärderna skapat förutsättningar för att vi under nästa år kan öppna nya långdistanslinjer till Los Angeles, Miami och Boston. Vi vet att konkurrensen kommer att öka de kommande åren, men mot bakgrund av vår förbättrade finansiella position, vårt fokuserade förbättringsarbete och den positiva responsen från våra kunder,har vi ett bra utgångsläge. Vi fortsätter vårt dedikerade arbete för att göra livet enklare för våra frekventa resenärer med tidsbesparande och smidiga resor till efterfrågade destinationer.
Källa: SAS
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: SAS
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-