-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard Wiegmann som ny VD från och med den 17 februari. Med lång erfarenhet inom rese- och teknologisektorn kliver han in för att ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
”Jag ser fram emot att ansluta mig till Visit Group i detta spännande skede på resan. Med ett starkt team och innovativa lösningar har vi en fantastisk möjlighet att expandera globalt och skapa ännu större värde för våra kunder. Jag ser fram emot att leda nästa fas av innovation och tillväxt.” Säger Richard.
Nästa steg: expansion och innovation
Richard Wiegmann har en imponerande bakgrund inom rese- och besöksnäringsteknologi, med ledande roller på Amadeus, Sabre, Travelport, Expedia och Dertour. Han har arbetat med allt från CRS och GDS till OTA och turoperatörsprodukter och har under de senaste åren lett integrationen av 19 bolagsförvärv.
”Richards djupa branschkunskap, strategiska tänkande och praktiska ledarskap gör honom till den perfekta ledaren för Visit Groups framtid.” Säger Magnus Emilson, ordförande och grundare av Visit Group. ”Hans erfarenhet av att genomföra storskaliga integrationer, i kombination med hans förmåga att inspirera team och driva affärsförändring, kommer vara ovärderlig när vi förstärker vår position på den internationella marknaden.”
Samarbete och kultur i centrum
Richards ledarskap bygger på samarbete, kundcentrerad innovation och strategiskt genomförande. Som ny VD ser han fram emot att få en djup förståelse för Visit Groups verksamhet. Vilket inkluderar att arbeta nära teamen i Göteborg och besöka globala kontor för att få förstahandsinsikter om företagets ekosystem.
”Under de kommande veckorna ser jag fram emot att tillbringa tid med våra kunder och team över hela världen.” Säger Richard.
Med en passion för resor, teknik och äventyr, speglar Richards ledarskap den dynamiska och framåttänkande kulturen som definierar Visit Group.
Vad händer härnäst?
När Visit Group accelererar sin tillväxt signalerar utnämningen av Richard ett starkt engagemang för att expandera globalt. Men även att förbättra produktutbudet och leverera ännu större värde till kunderna.
”Vi glömmer ofta att resande är ett privilegium. Att möjliggöra för våra kunder att ta hand om dessa resor och upplevelser är vårt dagliga uppdrag.” Avslutar Richard Wiegmann.
Om Visit Group
Visit Group förändrar hur besöksnäringen säljer, driver och levererar upplevelser. Som Nordens ledande plattform för affärskritiska och kommersiella lösningar hjälper de hotell, attraktioner, nöjesparker, resorter och destinationer att effektivisera verksamheten, öka intäkterna och skapa sömlösa gästupplevelser.
Med över 20 års erfarenhet och ett fullt integrerat ekosystem – från biljettförsäljning och onlinebokning till paketering och distribution – gör företaget det enklare än någonsin att koppla samman hela destinationer.
Här kan ni läsa mer om Visit Group på Turismnytt.
- Text: Visit Group
- Foto: Visit Group
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-