-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Styrelsen för det Regionala Nätverket för Besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att Region Örebro län, Region Västmanland och Region Östergötland nu har anslutit sig till föreningen. Därmed representerar RNBT nu samtliga Sveriges regioner – en historisk milstolpe för nätverket och svensk besöksnäring!
Tillsammans kan nu RNBT kraftfullt driva utvecklingen
RNBT är en medlemsförening som bildades 2022, baserat på ett tidigare informellt nätverk. Föreningen samlar ledande tjänstepersoner från regionala turism- och besöksnäringsorganisationer i hela landet. De fungerar som en central plattform för att driva frågor som rör turismens och besöksnäringens utveckling, möjligheter och utmaningar ur ett regionalt perspektiv.
”Att vi är organiserade olika utmanade vid föreningens start, jag är väldigt stolt att vi överkommit det som stod i vägen och nu samlar Sveriges alla regioner. Tillsammans kan vi kraftfullt driva utveckling, stärka Sveriges attraktionskraft och skapa hållbar tillväxt som gynnar hela landet.” säger Teres Gärdin, ordförande för det Regionala Nätverket för Besöksnäring och Turism.
Genom kunskapsdelning stärks besöksnäring och turism
Genom erfarenhetsutbyte och kunskapsdelning stärker RNBT kraften i hållbar turism och gör svensk besöksnäring mer konkurrenskraftig. Detta bidrar till fler jobb, ökad tillväxt och större attraktivitet i hela Sverige.
”För oss regioner är nätverket en viktig plattform för ömsesidigt lärande. Tillsammans kan vi på ett effektivt sätt skapa bättre förutsättningar för landets besöksnäring att utvecklas. Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter från nästan tjugo års arbete med länets besöksnäring.” Säger Henrik Wester, turismchef, Västmanland Turism – en del av Region Västmanland. En av de nya medlemmarna i Regionala Nätverket för Besöksnäring och Turism.
Med representanter från hela Sverige kan RNBT nu gemensamt och kraftfullt arbeta för att utveckla svensk besöksnäring till nya framgångar!
Här kan ni läsa mer om RNBT på Turismnytt.
- Text: Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Regionala Nätverket för Besöksnäring och Turism
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-