-
Ryslig succé för Parks & Resorts Halloween på nöjesparkerna
Söndagen den 7 november avslutades Halloweenfirandet för Gröna Lund, Kolmården och Furuvik. Moderbolaget Parks and Resorts kan nu konstatera att årets skräcksäsong blev en ryslig succé, där alla parker slog besöksrekord.
“Halloween är en succé tack vare det personliga engagemanget hos våra medarbetare. Vi har två jobbiga år bakom oss som satt djupa spår i både ekonomi och organisation. Att satsningarna varit populära visar att vi har satsat rätt och hjälper oss till en snabbare återhämtning.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
En helt ny säsong för nöjesparkerna
Den relativt nya traditionen med Halloweenfirande i nöjesparkerna har blivit en enormt uppskattad och efterfrågad aktivitet för så väl barnfamiljer som skräckälskare.
Även om parkerna endast har öppet under ett begränsat antal dagar, med högst tryck under själva höstlovsveckan, kan man konstatera att Halloween nu växt till att bli ett av de viktigaste eventen under hela året och skapat en helt ny säsong för nöjesparkerna.
“Halloween har gått från att ha varit ett event till att bli en ny säsong och en av våra viktigaste perioder på hela året. Att det har blivit så lyckat är helt och hållet tack vare våra fantastiska medarbetare, som lägger ner själ och hjärta i varenda detalj i parken oavsett vad man jobbar med.” Säger Magnus Widell, VD på Gröna Lund.
Slog sina tidigare besöksrekord för Halloween
De redan högt ställda förväntningarna på antalet gäster överträffades och samtliga öppna parker slog sina tidigare besöksrekord för Halloween.
“Det känns helt fantastiskt att vi lyckas slå besöksrekord på Halloween! Efter att ha gått miste om vårt Halloweenfirandet 2020 ville vi verkligen satsa och bjuda besökarna på något extra i år. Våra medarbetare har verkligen lagt ner sin själ i förberedelserna och det är så härligt att allt hårt arbete verkligen har gett resultat.” Säger Sandra Wilke, VD på Furuvik.
Så stolt över alla fantastiska medarbetare
Även koncernens två hotell Vildmarkshotellet (Kolmården) och Furuvik Havshotell var fullbokade under Halloween.
“Pandemin tvingade oss att säga upp många av våra kollegor. De medarbetare som är kvar har verkligen slitit hårt för att lyckas leverera en fantastisk Halloween till våra gäster. Därför värmer det extra i hjärtat att se att så många gäster valde att besöka oss. Det är ett fint kvitto på att de uppskattar vårt arbete och jag är så stolt över våra fantastiska medarbetare.” Säger Christine Karmfalk, VD på Kolmården.
Besökssiffror för Halloween per park:
Gröna Lund
Besökssiffror Halloween 2021: 140 242 besökare.
Besökssiffror Halloween 2020: Parken fick inte öppna pga pandemin.
Besökssiffror Halloween 2019: 136 181 besökare.Kolmården
Besökssiffror Halloween och Horror Nights 2021: 81 820 besökare.
Besökssiffror Halloween 2020: 63 303 besökare
Besökssiffror Halloween 2019: 49 333 besökareFuruvik
Besökssiffror Halloween och Horror Nights 2021: 28 054 besökare.
Besökssiffror Halloween 2020: Parken hade inget Halloweenfirande pga pandemin.
Besökssiffror Halloween 2019: 16 615 besökare.- Text: Parks & Resorts
- Foto: Gröna Lund
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-