-
Så jobbar Sunne med sin satsning på värdskap
Sunne kommuns ambition att göra turistinformationen mer tillgänglig och förbättra värdskapet har fallit väl ut. Det visar den utvärdering som gjorts av Attityd i Karlstad.
Besökarnas helhetsintryck är mycket gott. Sunne upplevs som en liten ort med mycket att erbjuda, både för barnfamiljen och för den kulturintresserade. Besökarna talar väl om vistelsen, är återkommande besökare och/eller kan tänka sig att komma tillbaka.
”Helt fantastiskt, väldigt serviceinriktade! Väldigt smidiga att ha ett göra med. Jag hade ju mest frågor som var riktade till dem och deras verksamhet, men jag fick en fin genomgång. Det gav mersmak!” Berättar en nöjd besökare.
InfoPoints i Sunne
Sommaren 2018 hade nio olika anläggningar utbildats i att vara så kallade Infopoints i Sunne. Det vill säga erbjuda information som ett komplement till bibliotekets InfoPoint och i vissa fall även andra öppettider. Upplägget har uppfattats som positivt av besökare.
När besökarna väl är på plats använder de främst broschyrer vid olika besöksmål för sin information. Receptioner på boenden och besöksmål är en annan möjlighet att få reda på saker. Besökarna använder sig sällan av Google eller liknande tjänster under sin vistelse för att få veta mer om Sunne och Värmland.
”Vårt syfte med flera Infopoints är att förbättra värdskapet i Sunne, sprida broschyrer och informationsmaterial som lockar besökaren att upptäcka aktiviteter och besöksmål som de inte planerat in från början.” Säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun. ”Vi förlänger avtalen med de nio anläggningar som varit Infopoints om anläggningen själv vill. Finns det fler anläggningar som vill vara med så är de välkomna!”
Bygger på intervjuer
Utvärderingen bygger på intervjuer av personer som under sommaren 2018 besökt någon av Sunnes Infopoints. Några av dem som arbetar på anläggningarna har också intervjuats. Frågorna har handlat om hur besökarna upplevt utbudet av turistinformation samt hur alla Infopoints själva upplevt att det har fungerat.
- Text: Sunne kommun
- Foto: Sunne kommun (På bild: Maria Nordmark & Marielle Magnusson)
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-