-
Så spelar du musik lagligt i din butik
Genom ett samarbete mellan Företagarna och Spotify kan man nu, på ett lagligt sätt, streama musik i en butik.
Det är tjänsten Spotify Business som erbjuder ett utbud av 45 miljoner låtar där man kan anpassa låtlistan efter sin typ av verksamhet.
För att nyttja erbjudandet så måste företaget vara medlem hos Företagarna.
”- Nu kan småföretagaren på ett väldigt enkelt sätt hitta musik som passar in i verksamheten. Vi tycker att det är väldigt roligt att alla våra medlemmar får tillgång till all den här fina musiken utan att behöva skriva krångliga avtal”, säger Maria Stenström, partneransvarig på Företagarna.
Spelar du musik i kommersiella sammanhang får du enligt lag inte använda ditt privata Spotify-konto. Men med Spotify Business får du helt lagligt streama den på offentliga platser som butiker, restauranger och kontor.
”- Marknaden för bakgrundsmusik är svårt eftersatt. Många hotell, restauranger och butiker spelar fortfarande musik från CD-skivor och USB-stickor. Spotify Business låter företag finjustera sina ljudmiljöer utifrån tid, plats och miljö”, säger Meysam Majd på Soundtrack Your Brand, som tillhandahåller Spotify Business.
För att spela musik i kommersiella miljöer behöver du även skaffa musiklicens från STIM och SAMI. Mer om kommersiella licenser hittar du på www.stim.se och www.sami.se.
Källa: Företagarna
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
Efter att ha gått turismprogrammet på Mittuniversitetet är möjligheterna många, men vad gör alumnerna idag?...
-
-
Gästbloggare
-