-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster. Många gör redan ett fantastiskt jobb med värdskap, ambassadörskap och attraktiva produkter – men för att nå längre internationellt behövs även förståelse för trender, målgrupper och hur man når ut digitalt.
Exportdagen gick av stapeln på Framtidsbruket i Hälleforsnäs, stort tack för att jag fick komma och dessutom se denna unika destination.
STUA går i graven
Innan jag går in på mina tips vill jag ta tillfället i akt och passa på att tacka STUA för roliga och givande samarbeten genom åren. Jag tycker alltid att ni uppfattats som proffsiga och schysta att ha att göra med. Men ännu viktigare är att jag upplever att företagen och kommunerna i Sörmland har uppskattat era insatser. Ni som jobbat på STUA kan vara stolta!
Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och några av mina tips för effektiv internationell marknadsföring.
Trender att ha koll på
Resetrenderna för 2024/25 visar tydligt att resenärerna söker mer än bara ett boende. De vill ha mening, lugn och genuina möten.
Några starka strömningar är
- “Noise canceling” och “light pollution escapes” – nattliga upplevelser trendar och behovet av tystnad och mörker verkar vara en trend att paketera.
- “Adventure for all ages” – Ålder är bara en siffra I takt med att vi blir allt äldre efterfrågas äventyr allt högre upp i åldrarna.
- “COOLcation” – Det säger sig självt att man inte kan stå ut med 45 grader hela somrarna, här spelar klimatförändringarna oss i händerna så lyft den friska luften och det svala klimatet i er kommunikation.
- “Deeper connection” – Resenärer vill handla och smaka lokalt.
- AI som reseplanerare – Allt fler använder AI-verktyg för att hitta inspiration och planera resor, det är dock bara en bråkdel av den volymen som finns på exempelvis Google så sätt det i paritet och försök att prioritera. Men absolut en trend värd att hålla koll på. Det är dock så att mycket av det arbetet du gör för att jobba med SEO även gynnar din synlighet i AI-verktygen.
Det kan sammanfattas som att din plats eller verksamhet har mycket att vinna på att erbjuda autenticitet, lugn, närhet och personliga berättelser – värden som Sverige har i överflöd.
Förstå den internationella gästen
Resenärer från olika länder söker olika saker, du har mycket att vinna på att förstå vad som efterfrågas från den specifika marknaden. Och även hur de söker, vilka söktermer de använder och vilka plattformar de nyttjar. Att förstå dessa skillnader är avgörande när du väljer språk, bilder och kanaler.
5 av 9 steg till effektiv internationell marknadsföring
- Tripadvisor är din vän
Internationella gäster använder Tripadvisor långt mer än inhemska turister.
Tips: Testa “Ad Express” för att nå specifika målgrupper direkt i rätt land.- Skriv på flera språk
Du behöver inte översätta hela webbplatsen, men börja med nyckelsidor/eller en landningssida.
Tips: Använd AI för att översätta- Förstå gästen genom data
Kombinera egen data (Google Analytics, Search Console) med extern (Google Trends, Answer the Public).
Tips: Analysera vilka sökord som används i olika länder.- Paketera med andra
Skapa inspiration genom att koppla ihop boende, mat och aktiviteter i området så det blir enkelt för gästen.
Tips: Våga vara nischad – “fågelskådning i Sörmland” kan vara mer lockande än “semester i Sverige”.- Välj ett land och en målgrupp i taget
Börja smått, lär känna marknaden, och bygg därifrån.
Tips: Hitta lokala samarbeten och relevanta kanaler i det landet.Vill du få de andra tipsen får du anmäla dig till Fjällbyråns nyhetsbrev eller varför inte boka en workshop eller ett strategimöte för att prata mer specifikt kring hur er destination eller företag kan förbättra er digitala marknadsföring.
Tack för att du läst!
/Marcus
Här kan ni läsa fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med aktiviteter för hela familjen
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
-
Gästbloggare
-