-
Produktmall: Ett hett tips om du ska sälja naturturism
Naturturismen är på frammarsch och utmålas ofta som den främsta anledningen till att folk reser till Sverige.
Det satsas för fullt runtom i landet.
Fjällrävssafari i Helags, matvandring i Småland och paddelturer på Pärlälven. Låter spännande!
Men när vissa lyckas och överöses av turister så kämpar andra på år efter år och får inga bokningar.
Ibland är det svårt att avgöra varför det inte funkar. Men ibland kanske lösningen är enkel. I det här blogginlägget har jag en tanke som förhoppningsvis kan leda till att fler aktiviteter börjar sälja.
Ett vanligt misstag som många gör
Jag blir ofta inbjuden till olika destinationer från söder till norr för att inspirera och peppa turistföretag att utveckla fler unika, spännande, hållbara och lönsamma aktivitetsprodukter. Kort handlar den om att ha en bra idé, som turisterna vill ha och betala för, satsa på den och sedan hitta rätt kanaler för att kunden ska hitta just dina aktiviteter.
Men när man väl lanserat den nya aktiviteten så är det många som gör ett misstag. Som gör det svårt att sälja aktiviteten. Och svårt att få kunden att förstå vad det är du säljer.
Om man ska köpa en ny mobiltelefon får man alla detaljer.
- Megapixlar
- Gram
- Tum
- Minne
- Och mycket mer. Allt finns där.
.
Men aktiviteter i naturen beskrivs ofta väldigt luddigt.
”Det beror lite på vädret.”
”Vi anpassar oss efter kundens önskemål.”
”Vi skräddarsyr efter varje kund.”
Jättebra att du kan anpassa och skräddarsy. Det är en styrka. Men i många fall vill kunden veta exakt vad man kan förvänta sig. Vad är det jag ska boka?
Typiska frågor kan handla om:
- Är det långt att gå?
- När på året är det bäst att komma?
- Måste man ha ridvana?
- Kan en 8-åring vara med?
- Hur kommer jag dit?
.
Många gör misstaget att inte beskriva aktiviteten tillräckligt detaljerat. Ibland blir det så luddigt att kunden inte fattar vad du säljer. Man klickar sig vidare. Och bokar nåt annat.
Så hur detaljerad ska man egentligen vara? Vilka fakta måste finnas med?
Tänk dig själv om du vill boka en ridtur i Småland. Du hittar en webbplats där turen beskrivs så här:
Ridtur i trollskog
Fin tur i trevlig terräng, passar alla. Vi stannar vid en tjärn där vi njuter av kaffe och kaka. Kanske får vi se något av skogens väsen.
Tidsåtgång: 3-4 timmar
Pris: 300kr/timme vid minst 4 personer Okej, men vi är bara två!?
Lättare lunch kan bokas mot tillägg
Plats: Måfallets gård Okej, men var ligger det?
Bokas i god tid.
Det kanske är en bra början, men oftast vill man veta mer. Mycket mer.
Tänk efter, vad mer vill du veta?
Jag har något som kan hjälpa dig på traven.
Jag har tagit emot gäster på älgsafari i 15 år nu och har svarat på tusentals mejl från kunder som har frågor. Genom åren har jag vävt in svaren på de vanligaste frågorna i beskrivningen av aktiviteterna, eller någon annanstans på min webbplats. Jag slipper en massa frågor. Men den stora fördelen är att folk bokar mina aktiviteter. Tydligare beskrivningar, fler bokningar. Det är tydligt i min verksamhet.
Här kommer några förslag på hur du skulle kunna beskriva en aktivitet inom naturturism på ett lagom detaljerat sätt.
Jag kallar det för produktmall.
Produktmall för aktiviteter inom naturturism
Huvudbild: fånga kundens uppmärksamhet, stor proffsig bild
Bildgalleri: fler inspirerande bilder som visar din bästa sida
Rubrik: tydligt men lockande namn på aktiviteten
Punktlista: beskriv vad man får om man bokar detta
Säljtext: ärlig men lockande text för den som vill veta mer
Program: för den som vill veta exakt hur aktiviteten går till
Inkluderat: kort punktlista, torrt utan romantiska ord
Säsong, datum & tider: när erbjuds detta?
Plats: var exakt är detta? inte bara ”receptionen”
Vem passar detta: åldersgräns, viktgräns, simkunnighet, tidigare erfarenheter?
Hur man tar sig dit: Tåg, bil, flyg, transfers, biljetter, koordinater, adress?
Bokning: Hur bokar jag och vad är det för avbokningsregler som gäller?
Och glöm inte: Vad tyckte tidigare gäster? T.ex. citat eller länk till TripAdvisor.
Du måste kunna svara på de här frågorna. Men helst ska kunden inte ens behöva fråga om sånt här. Bättre är om du informerar kunden så att det blir tydligt från början.
Aktiviteter i naturen behöver inte beskrivas luddigt bara för att varje tur inte är exakt likadan. Våga vara tydlig.
Skippa frågorna så bokar kunden
Om kunden har frågor så innebär det att de måste kontakta dig, och det är ett stort steg. Särskilt om klockan är 22:39 på en söndag. Man vill inte ringa eller mejla för att få svar i morgon. Eller två dagar senare. Man vill veta nu.
Annars kan du ge dig fanken på att kunden klickar sig vidare på webben. Till någon annan hästaktivitet där man får svar på sina frågor direkt i beskrivningen av aktiviteten. Där det är tydligt vad man får.
Det är därför det är så viktigt att du beskriver dina aktiviteter så detaljerat du bara kan. Samtidigt som det ska vara inspirerande.
Inga frågor, inga funderingar, inga konstigheter.
Inte luddigt. Konkret.
Man vet vad man får.
Det är då folk köper.
Det är då det kommer in en bokning kl 22:40 en söndagskväll.
- Text: Marcus Eldh
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-