-
Produktmall: Ett hett tips om du ska sälja naturturism
Naturturismen är på frammarsch och utmålas ofta som den främsta anledningen till att folk reser till Sverige.
Det satsas för fullt runtom i landet.
Fjällrävssafari i Helags, matvandring i Småland och paddelturer på Pärlälven. Låter spännande!
Men när vissa lyckas och överöses av turister så kämpar andra på år efter år och får inga bokningar.
Ibland är det svårt att avgöra varför det inte funkar. Men ibland kanske lösningen är enkel. I det här blogginlägget har jag en tanke som förhoppningsvis kan leda till att fler aktiviteter börjar sälja.
Ett vanligt misstag som många gör
Jag blir ofta inbjuden till olika destinationer från söder till norr för att inspirera och peppa turistföretag att utveckla fler unika, spännande, hållbara och lönsamma aktivitetsprodukter. Kort handlar den om att ha en bra idé, som turisterna vill ha och betala för, satsa på den och sedan hitta rätt kanaler för att kunden ska hitta just dina aktiviteter.
Men när man väl lanserat den nya aktiviteten så är det många som gör ett misstag. Som gör det svårt att sälja aktiviteten. Och svårt att få kunden att förstå vad det är du säljer.
Om man ska köpa en ny mobiltelefon får man alla detaljer.
- Megapixlar
- Gram
- Tum
- Minne
- Och mycket mer. Allt finns där.
.
Men aktiviteter i naturen beskrivs ofta väldigt luddigt.
”Det beror lite på vädret.”
”Vi anpassar oss efter kundens önskemål.”
”Vi skräddarsyr efter varje kund.”
Jättebra att du kan anpassa och skräddarsy. Det är en styrka. Men i många fall vill kunden veta exakt vad man kan förvänta sig. Vad är det jag ska boka?
Typiska frågor kan handla om:
- Är det långt att gå?
- När på året är det bäst att komma?
- Måste man ha ridvana?
- Kan en 8-åring vara med?
- Hur kommer jag dit?
.
Många gör misstaget att inte beskriva aktiviteten tillräckligt detaljerat. Ibland blir det så luddigt att kunden inte fattar vad du säljer. Man klickar sig vidare. Och bokar nåt annat.
Så hur detaljerad ska man egentligen vara? Vilka fakta måste finnas med?
Tänk dig själv om du vill boka en ridtur i Småland. Du hittar en webbplats där turen beskrivs så här:
Ridtur i trollskog
Fin tur i trevlig terräng, passar alla. Vi stannar vid en tjärn där vi njuter av kaffe och kaka. Kanske får vi se något av skogens väsen.
Tidsåtgång: 3-4 timmar
Pris: 300kr/timme vid minst 4 personer Okej, men vi är bara två!?
Lättare lunch kan bokas mot tillägg
Plats: Måfallets gård Okej, men var ligger det?
Bokas i god tid.
Det kanske är en bra början, men oftast vill man veta mer. Mycket mer.
Tänk efter, vad mer vill du veta?
Jag har något som kan hjälpa dig på traven.
Jag har tagit emot gäster på älgsafari i 15 år nu och har svarat på tusentals mejl från kunder som har frågor. Genom åren har jag vävt in svaren på de vanligaste frågorna i beskrivningen av aktiviteterna, eller någon annanstans på min webbplats. Jag slipper en massa frågor. Men den stora fördelen är att folk bokar mina aktiviteter. Tydligare beskrivningar, fler bokningar. Det är tydligt i min verksamhet.
Här kommer några förslag på hur du skulle kunna beskriva en aktivitet inom naturturism på ett lagom detaljerat sätt.
Jag kallar det för produktmall.
Produktmall för aktiviteter inom naturturism
Huvudbild: fånga kundens uppmärksamhet, stor proffsig bild
Bildgalleri: fler inspirerande bilder som visar din bästa sida
Rubrik: tydligt men lockande namn på aktiviteten
Punktlista: beskriv vad man får om man bokar detta
Säljtext: ärlig men lockande text för den som vill veta mer
Program: för den som vill veta exakt hur aktiviteten går till
Inkluderat: kort punktlista, torrt utan romantiska ord
Säsong, datum & tider: när erbjuds detta?
Plats: var exakt är detta? inte bara ”receptionen”
Vem passar detta: åldersgräns, viktgräns, simkunnighet, tidigare erfarenheter?
Hur man tar sig dit: Tåg, bil, flyg, transfers, biljetter, koordinater, adress?
Bokning: Hur bokar jag och vad är det för avbokningsregler som gäller?
Och glöm inte: Vad tyckte tidigare gäster? T.ex. citat eller länk till TripAdvisor.
Du måste kunna svara på de här frågorna. Men helst ska kunden inte ens behöva fråga om sånt här. Bättre är om du informerar kunden så att det blir tydligt från början.
Aktiviteter i naturen behöver inte beskrivas luddigt bara för att varje tur inte är exakt likadan. Våga vara tydlig.
Skippa frågorna så bokar kunden
Om kunden har frågor så innebär det att de måste kontakta dig, och det är ett stort steg. Särskilt om klockan är 22:39 på en söndag. Man vill inte ringa eller mejla för att få svar i morgon. Eller två dagar senare. Man vill veta nu.
Annars kan du ge dig fanken på att kunden klickar sig vidare på webben. Till någon annan hästaktivitet där man får svar på sina frågor direkt i beskrivningen av aktiviteten. Där det är tydligt vad man får.
Det är därför det är så viktigt att du beskriver dina aktiviteter så detaljerat du bara kan. Samtidigt som det ska vara inspirerande.
Inga frågor, inga funderingar, inga konstigheter.
Inte luddigt. Konkret.
Man vet vad man får.
Det är då folk köper.
Det är då det kommer in en bokning kl 22:40 en söndagskväll.
- Text: Marcus Eldh
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-