fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
    • SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Sälja naturturism - produktmall
    2017-09-11 12:26

    Produktmall: Ett hett tips om du ska sälja naturturism

    Naturturismen är på frammarsch och utmålas ofta som den främsta anledningen till att folk reser till Sverige.

    Det satsas för fullt runtom i landet.

    Fjällrävssafari i Helags, matvandring i Småland och paddelturer på Pärlälven. Låter spännande!

    Men när vissa lyckas och överöses av turister så kämpar andra på år efter år och får inga bokningar.

    Ibland är det svårt att avgöra varför det inte funkar. Men ibland kanske lösningen är enkel. I det här blogginlägget har jag en tanke som förhoppningsvis kan leda till att fler aktiviteter börjar sälja.

    Ett vanligt misstag som många gör

    Jag blir ofta inbjuden till olika destinationer från söder till norr för att inspirera och peppa turistföretag att utveckla fler unika, spännande, hållbara och lönsamma aktivitetsprodukter. Kort handlar den om att ha en bra idé, som turisterna vill ha och betala för, satsa på den och sedan hitta rätt kanaler för att kunden ska hitta just dina aktiviteter.

    Men när man väl lanserat den nya aktiviteten så är det många som gör ett misstag. Som gör det svårt att sälja aktiviteten. Och svårt att få kunden att förstå vad det är du säljer.

    Om man ska köpa en ny mobiltelefon får man alla detaljer.

    • Megapixlar
    • Gram
    • Tum
    • Minne
    • Och mycket mer. Allt finns där.

    .

    Men aktiviteter i naturen beskrivs ofta väldigt luddigt.

    ”Det beror lite på vädret.”

    ”Vi anpassar oss efter kundens önskemål.”

    ”Vi skräddarsyr efter varje kund.”

    Jättebra att du kan anpassa och skräddarsy. Det är en styrka. Men i många fall vill kunden veta exakt vad man kan förvänta sig. Vad är det jag ska boka?

    Typiska frågor kan handla om:

    • Är det långt att gå?
    • När på året är det bäst att komma?
    • Måste man ha ridvana?
    • Kan en 8-åring vara med?
    • Hur kommer jag dit?

    .

    Många gör misstaget att inte beskriva aktiviteten tillräckligt detaljerat. Ibland blir det så luddigt att kunden inte fattar vad du säljer. Man klickar sig vidare. Och bokar nåt annat.

    Så hur detaljerad ska man egentligen vara? Vilka fakta måste finnas med?

    Tänk dig själv om du vill boka en ridtur i Småland. Du hittar en webbplats där turen beskrivs så här:

     


    Ridtur i trollskog

    Fin tur i trevlig terräng, passar alla. Vi stannar vid en tjärn där vi njuter av kaffe och kaka. Kanske får vi se något av skogens väsen.

    Tidsåtgång: 3-4 timmar

    Pris: 300kr/timme vid minst 4 personer    Okej, men vi är bara två!?

    Lättare lunch kan bokas mot tillägg

    Plats: Måfallets gård   Okej, men var ligger det?

    Bokas i god tid.


     

    Det kanske är en bra början, men oftast vill man veta mer. Mycket mer.

    Tänk efter, vad mer vill du veta?

    Jag har något som kan hjälpa dig på traven.

    Jag har tagit emot gäster på älgsafari i 15 år nu och har svarat på tusentals mejl från kunder som har frågor. Genom åren har jag vävt in svaren på de vanligaste frågorna i beskrivningen av aktiviteterna, eller någon annanstans på min webbplats. Jag slipper en massa frågor. Men den stora fördelen är att folk bokar mina aktiviteter. Tydligare beskrivningar, fler bokningar. Det är tydligt i min verksamhet.

    Här kommer några förslag på hur du skulle kunna beskriva en aktivitet inom naturturism på ett lagom detaljerat sätt.

    Jag kallar det för produktmall.

     

    Produktmall för aktiviteter inom naturturism

    Huvudbild: fånga kundens uppmärksamhet, stor proffsig bild
    Bildgalleri: fler inspirerande bilder som visar din bästa sida
    Rubrik: tydligt men lockande namn på aktiviteten
    Punktlista: beskriv vad man får om man bokar detta
    Säljtext: ärlig men lockande text för den som vill veta mer
    Program: för den som vill veta exakt hur aktiviteten går till
    Inkluderat: kort punktlista, torrt utan romantiska ord
    Säsong, datum & tider: när erbjuds detta?
    Plats: var exakt är detta? inte bara ”receptionen”
    Vem passar detta: åldersgräns, viktgräns, simkunnighet, tidigare erfarenheter?
    Hur man tar sig dit: Tåg, bil, flyg, transfers, biljetter, koordinater, adress?
    Bokning: Hur bokar jag och vad är det för avbokningsregler som gäller?
    Och glöm inte: Vad tyckte tidigare gäster? T.ex. citat eller länk till TripAdvisor

    .

    Du måste kunna svara på de här frågorna. Men helst ska kunden inte ens behöva fråga om sånt här. Bättre är om du informerar kunden så att det blir tydligt från början.

    Aktiviteter i naturen behöver inte beskrivas luddigt bara för att varje tur inte är exakt likadan. Våga vara tydlig.

     

    Skippa frågorna så bokar kunden

    Om kunden har frågor så innebär det att de måste kontakta dig, och det är ett stort steg. Särskilt om klockan är 22:39 på en söndag. Man vill inte ringa eller mejla för att få svar i morgon. Eller två dagar senare. Man vill veta nu.

    Annars kan du ge dig fanken på att kunden klickar sig vidare på webben. Till någon annan hästaktivitet där man får svar på sina frågor direkt i beskrivningen av aktiviteten. Där det är tydligt vad man får.

    Det är därför det är så viktigt att du beskriver dina aktiviteter så detaljerat du bara kan. Samtidigt som det ska vara inspirerande.

    Inga frågor, inga funderingar, inga konstigheter.

    Inte luddigt. Konkret.

    Man vet vad man får.

    Det är då folk köper.

    Det är då det kommer in en bokning kl 22:40 en söndagskväll.

    • Text: Marcus Eldh
    • Tweet
  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Grand Hotel coronasäkrar - Coronakrisen
    2021-02-21 19:12

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

    Med många förlängda och förstärkta stöd men också restriktioner samt kommentarer till dessa

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet