-
Så planeras det för den framtida järnvägstrafiken
En livlig debatt om hur den framtida järnvägstrafiken skall se ut i Sverige pågår. Den påverkar alla branscher i Sverige men i högsta grad besöksnäringen. Speciellt ur en hållbar synvinkel.
De kommande femton åren kommer stora investeringar att göras på järnvägen. I fokus är att järnvägen skall bidra stort i 2030-målen. Sjö- och järnvägstransporter måste öka med 400% för att uppfylla sin del av miljömålen*.
Så vill regeringen satsa på järnvägstrafiken
Regeringens nationella plan, 2018-2029, vill att man rustar upp, moderniserar och bygger ut järnvägen genom:
- en långsam utbyggnad till höghastighetsbanor
- att starta bygget av Ostlänken (Järna-Linköping) och Lund-Hässleholm
- att bygga ut Linköping-Tranås/Aneby och Göteborg-Borås
- att ge utrymme för teknikutveckling
- öka kapaciteten
- att 125 miljarder går till drift, underhåll och utveckling av statlig järnväg
- att fokusera på hög säkerhetsstandard
- hög tillgänglighet och funktionalitet
- att uppgradera signalanläggningarna
- att införa ett nytt radiosystem
Här kan du läsa den nationella planen (på Trafikverkets hemsida).
Teknikutveckling, passagerarna och digitalisering
Elisabeth Werner, ansvarig för järnväg inom EU-kommissionen, berättar att EU tycker att järnvägen skall fokusera på teknikutveckling och digitalisering. Idag får järnvägsbranschen ägna mycket tid åt lagstiftningen vilket kan underlättas om man tar bort nationella särregler menar hon. Man behöver också öka investeringarna inom infrastruktur och försöka att minska banavgifterna så att man kan skapa en hållbar konkurrens mellan olika trafikslag.
Järnvägsbranschen är i behov av ett utökat arbete för säkerhet, framförallt cybersäkerhet. Alla måste bedriva ett förebyggande säkerhetsarbete då allt i samhället blir alltmer digitaliserat.
Samtidigt som järnvägen vill bli mer hållbar så gäller det att inte tappa fokus på det viktigaste – passagerarna. Här gäller det att göra stationsmiljöerna tryggare, att erbjuda bra kapacitet och hålla utlovade restider.
När behöver järnvägstrafiken höghastighetsbanor?
Frågan om Sverige skall bygga höghastighetsbanor eller inte är högaktuell. Den genomförda Sverigeförhandlingen visade att det kostar mycket pengar att bygga höghastighetsbanor men att det inte är dyrt i sammanhanget. Bland annat för arbetspendling och godstransporter. Men för att bygga en höghastighetsbana både ekonomiskt och med en kort byggtid krävs att både staten och privata aktörer är med och betalar projektet.
Fler satsningar på järnvägstrafiken behövs
Tågbolaget SJ rapporterar att tågkapaciteten är för låg idag om man jämför med efterfrågan och menar att den nationella planen missbedömt behovet. SJ vill att man:
- planerar tågtrafiken efter stråk, sammanhållna sträckor istället för idag geografisk indelning
- bör öka kvalitén och trafiken mellan Stockholm och Oslo
- ökar kapaciteten på västra och södra stambanorna
- uppgraderar västkustbanan till dubbelspår och ökar hastigheten till 250 km/h
- bygger dubbelspår på ostkustbanan
- ökar kapaciteten för infarterna till Stockholm, Göteborg och Malmö
* enligt Branschföreningen Tågoperatörerna
Läs också artikeln:
Behöver Sverige höghastighetsbanor?
Källor: Branschföreningen Tågoperatörerna, SJ, EU, Sveriges regering
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Trafikverket
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-