-
Så planeras det för den framtida järnvägstrafiken
En livlig debatt om hur den framtida järnvägstrafiken skall se ut i Sverige pågår. Den påverkar alla branscher i Sverige men i högsta grad besöksnäringen. Speciellt ur en hållbar synvinkel.
De kommande femton åren kommer stora investeringar att göras på järnvägen. I fokus är att järnvägen skall bidra stort i 2030-målen. Sjö- och järnvägstransporter måste öka med 400% för att uppfylla sin del av miljömålen*.
Så vill regeringen satsa på järnvägstrafiken
Regeringens nationella plan, 2018-2029, vill att man rustar upp, moderniserar och bygger ut järnvägen genom:
- en långsam utbyggnad till höghastighetsbanor
- att starta bygget av Ostlänken (Järna-Linköping) och Lund-Hässleholm
- att bygga ut Linköping-Tranås/Aneby och Göteborg-Borås
- att ge utrymme för teknikutveckling
- öka kapaciteten
- att 125 miljarder går till drift, underhåll och utveckling av statlig järnväg
- att fokusera på hög säkerhetsstandard
- hög tillgänglighet och funktionalitet
- att uppgradera signalanläggningarna
- att införa ett nytt radiosystem
Här kan du läsa den nationella planen (på Trafikverkets hemsida).
Teknikutveckling, passagerarna och digitalisering
Elisabeth Werner, ansvarig för järnväg inom EU-kommissionen, berättar att EU tycker att järnvägen skall fokusera på teknikutveckling och digitalisering. Idag får järnvägsbranschen ägna mycket tid åt lagstiftningen vilket kan underlättas om man tar bort nationella särregler menar hon. Man behöver också öka investeringarna inom infrastruktur och försöka att minska banavgifterna så att man kan skapa en hållbar konkurrens mellan olika trafikslag.
Järnvägsbranschen är i behov av ett utökat arbete för säkerhet, framförallt cybersäkerhet. Alla måste bedriva ett förebyggande säkerhetsarbete då allt i samhället blir alltmer digitaliserat.
Samtidigt som järnvägen vill bli mer hållbar så gäller det att inte tappa fokus på det viktigaste – passagerarna. Här gäller det att göra stationsmiljöerna tryggare, att erbjuda bra kapacitet och hålla utlovade restider.
När behöver järnvägstrafiken höghastighetsbanor?
Frågan om Sverige skall bygga höghastighetsbanor eller inte är högaktuell. Den genomförda Sverigeförhandlingen visade att det kostar mycket pengar att bygga höghastighetsbanor men att det inte är dyrt i sammanhanget. Bland annat för arbetspendling och godstransporter. Men för att bygga en höghastighetsbana både ekonomiskt och med en kort byggtid krävs att både staten och privata aktörer är med och betalar projektet.
Fler satsningar på järnvägstrafiken behövs
Tågbolaget SJ rapporterar att tågkapaciteten är för låg idag om man jämför med efterfrågan och menar att den nationella planen missbedömt behovet. SJ vill att man:
- planerar tågtrafiken efter stråk, sammanhållna sträckor istället för idag geografisk indelning
- bör öka kvalitén och trafiken mellan Stockholm och Oslo
- ökar kapaciteten på västra och södra stambanorna
- uppgraderar västkustbanan till dubbelspår och ökar hastigheten till 250 km/h
- bygger dubbelspår på ostkustbanan
- ökar kapaciteten för infarterna till Stockholm, Göteborg och Malmö
* enligt Branschföreningen Tågoperatörerna
Läs också artikeln:
Behöver Sverige höghastighetsbanor?
Källor: Branschföreningen Tågoperatörerna, SJ, EU, Sveriges regering
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Trafikverket
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-