-
Så skall de gotländska naturreservaten locka fler besökare
Nu skall fler lockas till naturreservaten på Gotland.
Länsstyrelsen skall satsa på att göra de gotländska naturreservaten mer besöksvänliga. Syftet är att främja ett rikt friluftsliv på ön.
”- Gotland har alla förutsättningar för ett aktivt friluftsliv. Vi har naturen och scenerierna, men vi tar inte riktigt tillvara på de möjligheter som faktiskt finns”, säger Mattias Vejlens, som har arbetat fram en strategi och handlingsplan för hur Länsstyrelsen ska arbeta med skyddade områden och hur de kan bli en mer utnyttjad resurs för friluftslivet på ön.Strategin sträcker sig över tre år. Målen är att förbättra tillgängligheten och informationen, men också om att knyta ihop naturreservat där det är möjligt och att samverka med olika aktörer när det gäller friluftsfrågor. Det innebär bland annat mer besöksinformation, att olika leder kopplas ihop, förbättrad tillgänglighet och att fler personer ska få möjlighet att komma ut och uppleva naturen.”- För många innebär friluftsliv en kortare utflykt med kaffekorgen, men genom att koppla ihop olika leder skulle vi få en bättre infrastruktur med längre etapper och bättre service för besökare. Våra naturreservat skulle kunna bli en stor tillgång för gotlänningar och en resurs för naturturismen”, säger Mattias.
Under 2017 kommer alla naturreservat på Gotland att besöksklassas och rangordnas utifrån hur friluftsanpassade de är. I dagsläget finns det bara något enstaka naturreservat på ön som skulle nå den högsta klassningen. Under treårsperioden så kommer det att satsas extra på 10-15 stycken, till exempel Ålarve vid Ronehamn, Digerhuvud på Fårö och Hall-Hangvar.
”- Målet är att vi vid slutet av 2018 ska ha minst två naturreservat som når upp till den högsta besöksklassen. Det är ett spännande arbete vi har framför oss. Naturreservaten finns för oss alla och genom friluftsliv kan man koppla allt från landsbygdsutveckling, besöksnäring och folkhälsa till att skapa en större förståelse för varför vi ska skydda vår natur”, avslutar Mattias Vejlens.
Källa: Länsstyrelsen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Länsstyrelsen Gotlands län
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-

