-
Så drillas företagarna i norr i marknadsföring
Besöksnäringsföretagen i norr får hjälp att lära sig mer om marknadsföring. Detta under tre workshops i Arjeplog, Boden och Jukkasjärvi där deltagarna fått lära sig mer om hur de skall locka nya och fler besökare från Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.
”- Storbritannien, Tyskland och Nederländerna är viktiga marknader för destinationen Swedish Lapland och har tillsammans ökat med 94 % under de senaste fem åren. De internationella besökarna bidrar till en hållbar tillväxt, spenderar mer per gästnatt och stärker tidigare svaga säsonger. För fortsatt tillväxt är det avgörande att följa trenderna på respektive marknad. Därför är det väldigt värdefullt för våra företag och för oss att få ta del av våra internationella partners expertis”, säger Erica Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.
De som föreläste var marknadsexperter från Visit Swedens utlandskontor, Nordic Marketing (en tysk byrå för turismmarknadsföring) och Swedish Lapland Visitors Board. Företagarna erbjöds också individuell frågestund.
”- Visit Sweden har som uppdrag att marknadsföra Sverige på internationell marknad, och vi ser att potentialen att locka fler gäster som vill resa till Sverige är stor. Brittiska resenärer är nyfikna på destinationer som Swedish Lapland och det är bra att företag och lokala destinationer arbetar tillsammans för att skapa efterfrågan på marknaden”, säger Ami Hovstadius, landschef Visit Sweden i Storbritannien
Totalt deltog över 60 företag och 11 destinationer.
”- Det sker hela tiden förändringar och för mig som företagare är det väldigt värdefullt och lärorikt att få ta del av all den här kunskapen gällande våra prioriterade marknader. En viktig kunskap för att lyckas med våra produkter”, säger Frida Lind-Oja, Camp Ripan.
”- Dessa tillfällen är en bra utgångspunkt när vi tillsammans med regionens turistentreprenörer, destinationer och internationella partners gör gemensamma insatser på internationell marknad för att generera fler affärer för våra företag”, avslutar Graeme Richardson, marknadschef Swedish Lapland Visitors Board.
Marknadskännedomsworkshop sker som en aktivitet inom samverkansprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland Destination Capacity Building in Swedish Lapland som är ett regionalt samverkansprojekt som syftar till att skapa ökad tillväxt i regionens små- och medelstora besöksnäringsföretag. Projektet är finansierat av EUs strukturfonder, destinationens samtliga 16 kommuner, Länsstyrelsen Norrbotten, Norrbottens läns landsting och Region Västerbotten.
Källa: Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-