-
Så skapar vi möjligheter att återinvestera i destinationen
Många destinationer jobbar mer och mer med att hitta hållbara lösningar.
Ett exempel på det hittar man i Visit Hemavan Tärnaby där man arbetar med en finansiell lösning som heter Mervärde Hemavan Tärnaby.
Detta är Mervärde Hemavan Tärnaby
Genom olika insatser skapas möjligheter att återinvestera i destinationen i åtgärder som skall komma både besökare och ortsbor tillgodo.I nuläget är det fyra företag som är testpiloter på sina anläggningar samtidigt som diskussionerna fortsätter med fler företag att engagera sig.
Så finansieras projektet
Mervärde Hemavan Tärnaby ingår i arbetsområdet Klustersamverkan som i sin tur ingår i INTILL. INTILL är ett samverkansprojekt mellan Visit Hemavan Tärnaby AB, Destination South Lapland och Gold of Lapland.Företagen nöjda
För företagen innebär att man höjer priserna. Själva höjningen går sedan direkt till Mervärde Hemavan Tärnaby.”- För oss känns det som en självklarhet att boendeanläggningarna är flaggskepp vad gäller mervärde Hemavan Tärnaby. Pengarna ska investeras i området i sådant som kommer så många som möjligt till nytta – både besökare och ortsbor, till exempel förbättrade kommunikationer inom och mellan orterna på destinationen”, säger Pontus Uddh, ägare till Hemavans Wärdshus.
Birgitta Corin, som äger och driver Tärnaby Fjällhotell säger
”- Våra gäster önskar sig fler och bättre aktiviteter, tex närleder för vandring och cykling. Ofta är det saker som inte går att koppla till en enskild aktör eller enskilt företag. Vi vill att Tärnaby skall utvecklas, även om det inte är just våra egna produkter och tjänster, det gynnar oss alla. För oss är det därför självklart att vara med”.
Detta händer sedan
Utvärdering och utveckling av konceptet kommer initialt att ske med de pionjärföretag som deltar under 2017.Därför driver destinationsbolaget arbetet
”- Att det är vi som destinationsbolag som driver arbetet känns naturligt då vi redan jobbar med många andra övergripande frågor kopplat till besöksnäring i vårt område. Vi fungerar idag som en sambandscentral och har en löpande dialog med företagen. Att tänka in olika dimensioner av en hållbar turistdestination är något vi vill få in i alla sammanhang och arbetet med Mervärde HT är ett sätt att säkerställa en långsiktig utveckling”, säger Sofi Marberg verksamhetschef på Visit Hemavan TärnabyKälla: Visit Hemavan Tärnaby AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Hemavan Tärnaby
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-