-
Så stort är intresset för svenska fjällen
Intresset för svenska fjällen ökar. Det visar Fjällindex 2016 som tas fram av Visit Fjällen och omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters.
Syftet med Fjällindex* är att jämföra data mellan olika år för att se hur intresset för fjällen är och vad reseanledningarna ser ut. Man vill också följa den digitala mognaden hos branschen.
Intresset från medierna ökar
Svenskarnas intresse är störst för Åre följt av Sälen och Vemdalen. Det är också de tre största destinationerna sett till antalet liftkortsdagar (1. Sälen, 2. Åre, 3. Vemdalen).Intresset från mediernas sida ökar i stort. Åre ligger på en förstaplats men antal artiklar om orten sjönk medan artiklar om Sälen och Vemdalen ökar.
Det är drygt 31% fler artiklar om fjällen 2016 än det var 2013.
Därför reser man till fjällen
Den största reseanledningen till den svenska fjällen är fortsatt skidåkning men andra aktiviteter ökar.Media har ökat sitt intresse för att skriva om fjällvandring och där kan man konstatera att intresset bland svenskarna för att vandra också ökar. Här ser man en ökning av antal artiklar med 40%.
Här kan fjälldestinationernas gästnattstatistik stärka bilden av en positiv trend, de flesta uppger att de ser en ökande turism även under sommarmånaderna.
En annan reseanledning som fått stort genomslag de senaste åren är längdskidåkning.
Besöksnäringen stor på instagram
Fler och fler väljer att lägga ut sina bilder från sin semester på Instagram. Den fjälldestinationen med störst hashtag är Åre följt av Sälen och Vemdalen.Här kan du läsa undersökningen.
*Statistiken är inte heltäckande men ger en intressant indikation på utvecklingen för svensk fjällturism. Undersökningen är gjord på samma sätt för samtliga sökord.
Källa: Visit Fjällen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Anette Andersson
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-