-
Sabis firar 150 år: Från matbodar till ledande aktör inom service
Det familjeägda bolaget Sabis, ett av Sveriges mest framstående företag inom livsmedel, hotell och service, firar 150 år av innovation och tillväxt. Med en stark omsättning och ambitiösa mål för framtiden är bolaget redo att fortsätta sin expansion inom sina tre affärsområden.
”Vi förvaltar ett 150-årigt arv av innovation, framåtanda och en vilja att bidra positivt till vårt närsamhälle. Vi är stolta över våra framgångar sedan 1874, men vår blick är riktad mot framtiden. Tillsammans med våra över 600 medarbetare strävar vi efter att leverera Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten.” Säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, VD respektive styrelseordförande på Sabis.
Varje generation har anpassat verksamheten
Sedan 1874 har Sabis utvecklats från en enkel slakteriverksamhet till en nyckelspelare inom mat, hotell och service. Företaget grundades för att höja kvaliteten på kött och chark i Stockholm och expanderade under 1940-talet under familjen Anderssons ledning till detaljhandel och företagsrestauranger. Idag omfattar verksamheten hotell, restauranger, caféer och ett brett utbud av servicetjänster. Varje generation har anpassat verksamheten efter marknadens förändringar och drivit på en kontinuerlig utveckling.
Under de senaste åren har Sabis stärkt sin portfölj genom nyckeletableringar inom alla affärsområden. Bland annat har företaget fått helhetsuppdrag för Fenix Sthlm i Hagastaden och Origo i Solna, där Sabis ansvarar för reception, restaurang, butik och lokalvård.
”Tillväxten sker inom alla våra tre affärsområden, och vi letar aktivt efter nya butikslägen, kontorsdestinationer och hotell. Ett mer citynära hotell i portföljen vore ett bra tillskott, och vi för diskussioner om flera nya spännande etableringar.” Säger Madeleine Brehmer.
Den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn
Sabis planerar även att vidareutveckla befintliga servicetjänster, hotell och butiker. Ett av bolagens största satsningar är “Framtidens Butik”, där flaggskeppsbutiken Sabis Fältöversten genomgår en omfattande om- och tillbyggnad för att återta titeln som Sveriges bästa butik.
Verksamheten ser att den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn och planerar för omfattande arbete med sina befintliga hotell.
”Vi ser en stark tillväxt på Smådalarö Gård, och vi har stora planer för utbyggnader för Fågelbrohus och Krusenberg Herrgård. Vår målsättning är att fördubbla omsättningen på våra tre hotell till runt en halv miljard kronor.” Säger Caroline Cederblad.
Här kan ni läsa mer om Sabis på Turismnytt.
- Text: Sabis
- Foto: Sabis
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-