-
Sabis firar 150 år: Från matbodar till ledande aktör inom service
Det familjeägda bolaget Sabis, ett av Sveriges mest framstående företag inom livsmedel, hotell och service, firar 150 år av innovation och tillväxt. Med en stark omsättning och ambitiösa mål för framtiden är bolaget redo att fortsätta sin expansion inom sina tre affärsområden.
”Vi förvaltar ett 150-årigt arv av innovation, framåtanda och en vilja att bidra positivt till vårt närsamhälle. Vi är stolta över våra framgångar sedan 1874, men vår blick är riktad mot framtiden. Tillsammans med våra över 600 medarbetare strävar vi efter att leverera Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten.” Säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, VD respektive styrelseordförande på Sabis.
Varje generation har anpassat verksamheten
Sedan 1874 har Sabis utvecklats från en enkel slakteriverksamhet till en nyckelspelare inom mat, hotell och service. Företaget grundades för att höja kvaliteten på kött och chark i Stockholm och expanderade under 1940-talet under familjen Anderssons ledning till detaljhandel och företagsrestauranger. Idag omfattar verksamheten hotell, restauranger, caféer och ett brett utbud av servicetjänster. Varje generation har anpassat verksamheten efter marknadens förändringar och drivit på en kontinuerlig utveckling.
Under de senaste åren har Sabis stärkt sin portfölj genom nyckeletableringar inom alla affärsområden. Bland annat har företaget fått helhetsuppdrag för Fenix Sthlm i Hagastaden och Origo i Solna, där Sabis ansvarar för reception, restaurang, butik och lokalvård.
”Tillväxten sker inom alla våra tre affärsområden, och vi letar aktivt efter nya butikslägen, kontorsdestinationer och hotell. Ett mer citynära hotell i portföljen vore ett bra tillskott, och vi för diskussioner om flera nya spännande etableringar.” Säger Madeleine Brehmer.
Den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn
Sabis planerar även att vidareutveckla befintliga servicetjänster, hotell och butiker. Ett av bolagens största satsningar är “Framtidens Butik”, där flaggskeppsbutiken Sabis Fältöversten genomgår en omfattande om- och tillbyggnad för att återta titeln som Sveriges bästa butik.
Verksamheten ser att den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn och planerar för omfattande arbete med sina befintliga hotell.
”Vi ser en stark tillväxt på Smådalarö Gård, och vi har stora planer för utbyggnader för Fågelbrohus och Krusenberg Herrgård. Vår målsättning är att fördubbla omsättningen på våra tre hotell till runt en halv miljard kronor.” Säger Caroline Cederblad.
Här kan ni läsa mer om Sabis på Turismnytt.
- Text: Sabis
- Foto: Sabis
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-