-
Sabis firar 150 år: Från matbodar till ledande aktör inom service
Det familjeägda bolaget Sabis, ett av Sveriges mest framstående företag inom livsmedel, hotell och service, firar 150 år av innovation och tillväxt. Med en stark omsättning och ambitiösa mål för framtiden är bolaget redo att fortsätta sin expansion inom sina tre affärsområden.
”Vi förvaltar ett 150-årigt arv av innovation, framåtanda och en vilja att bidra positivt till vårt närsamhälle. Vi är stolta över våra framgångar sedan 1874, men vår blick är riktad mot framtiden. Tillsammans med våra över 600 medarbetare strävar vi efter att leverera Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten.” Säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, VD respektive styrelseordförande på Sabis.
Varje generation har anpassat verksamheten
Sedan 1874 har Sabis utvecklats från en enkel slakteriverksamhet till en nyckelspelare inom mat, hotell och service. Företaget grundades för att höja kvaliteten på kött och chark i Stockholm och expanderade under 1940-talet under familjen Anderssons ledning till detaljhandel och företagsrestauranger. Idag omfattar verksamheten hotell, restauranger, caféer och ett brett utbud av servicetjänster. Varje generation har anpassat verksamheten efter marknadens förändringar och drivit på en kontinuerlig utveckling.
Under de senaste åren har Sabis stärkt sin portfölj genom nyckeletableringar inom alla affärsområden. Bland annat har företaget fått helhetsuppdrag för Fenix Sthlm i Hagastaden och Origo i Solna, där Sabis ansvarar för reception, restaurang, butik och lokalvård.
”Tillväxten sker inom alla våra tre affärsområden, och vi letar aktivt efter nya butikslägen, kontorsdestinationer och hotell. Ett mer citynära hotell i portföljen vore ett bra tillskott, och vi för diskussioner om flera nya spännande etableringar.” Säger Madeleine Brehmer.
Den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn
Sabis planerar även att vidareutveckla befintliga servicetjänster, hotell och butiker. Ett av bolagens största satsningar är “Framtidens Butik”, där flaggskeppsbutiken Sabis Fältöversten genomgår en omfattande om- och tillbyggnad för att återta titeln som Sveriges bästa butik.
Verksamheten ser att den största tillväxten framåt ligger inom hotellsektorn och planerar för omfattande arbete med sina befintliga hotell.
”Vi ser en stark tillväxt på Smådalarö Gård, och vi har stora planer för utbyggnader för Fågelbrohus och Krusenberg Herrgård. Vår målsättning är att fördubbla omsättningen på våra tre hotell till runt en halv miljard kronor.” Säger Caroline Cederblad.
Här kan ni läsa mer om Sabis på Turismnytt.
- Text: Sabis
- Foto: Sabis
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-