-
Säfsen går mot nya rekord
Säfsen Resort* har satsat stort för att locka gäster också sommartid – nu har de lyckats nå sommarrekord!
Antal sommarbokningar har ökat med sjutton procent jämfört med under samma period förra året – det är den högsta sommarbeläggningen någonsin i Säfsen. Orsaken är att fler svenska och utländska familjer väljer att boka även utanför de klassiska semesterveckorna.
”- Vi har målmedvetet och under många år gjort det enklare och roligare för barnfamiljer att vara aktiva tillsammans. Våra aktiviteter är lättillgängliga, här behöver du inte vara en skogsmulle för att kunna få en vildmarksupplevelse samtidigt som du bor och lever väldigt bekvämt”, säger Katrin Strandell, platschef på Säfsen Resort. Hon fortsätter: vi ligger helt rätt i tiden där trenderna med hälsa, aktivt liv och design som pekar till vår fördel.
Säfsen är en av få svenska skidorter med en omfattande sommarverksamhet och är unikt då 63% av gästerna kommer från utlandet. De största nationaliteterna är Holland, Tyskland och Danmark.
Satsat på Mountain Bike leder
Tills i år har Säfsen byggt nya MTB-leder som passar för de som vill utmana sin cykelfärdighet och cykla tillsammans med sina barn eller vänner. De nya lederna är 200 meter, 400 meter och 2,2 kilometer samt en teknikbana med olika balans- och teknikövningar. Ofta finns MTB-instruktörer på plats. Sedan tidigare finns 350 km MTB-leder av alla svårighetsgrader.Kort om Säfsen Resort
Säfsen är en upplevelsedestination i södra Dalarna med verksamhet året runt. Sommartid finns 350 km MTB-cykling, 320 km leder för vandring och löpning och 175 sjöar och vattendrag inom 15 km samt ett otal andra vildmarksupplevelser. I skidområdet finns ett stort område för barn, ungdomar och föräldrar med 17 nedfarter, 6 liftar, 1 rullband, många kilometer längdspår och andra snöaktiviteter. Säfsen erbjuder också konferensmöjligheter för upp till 280 personer, familjebekväma stugor samt restauranger och ambitiösa kök.Källa: Säfsen Resort
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Säfsen Resort
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-