-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras omkring 80 miljoner kronor i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter. Båda investeringarna är viktiga steg för att möta en ökande efterfrågan på naturnära och bekväma upplevelser året runt.
”Vi ser en tydlig tillväxt i segmentet barnfamiljer som söker lättillgängliga och moderna resmål. Säfsen har en unik position i södra Dalarna – nära Stockholm men med genuin naturkänsla och nu tar vi nästa steg i vår långsiktiga utvecklingsplan.” Säger Per Wester, Styrelseordförande, Säfsen Resort.
Fokus på helhetsupplevelse och hållbar tillväxt
Investeringen omfattar bland annat restaurang Hyttan, med öppning i december 2025, samt en ny boendeetapp med 20 ski in/ski out-lägenheter i direkt anslutning till skidområdet. Målet är att skapa en helhetsupplevelse där natur, mat och boende samspelar på ett sätt som stärker destinationens attraktionskraft, både för gäster och framtida medarbetare.
”Vi etablerar inte bara nya byggnader, vi utvecklar hela destinationen. För Säfsen handlar det om att bygga långsiktigt värde, öka kapaciteten på ett hållbart sätt och samtidigt höja kvaliteten i varje led av gästupplevelsen.” Fortsätter Per Wester.
Strategiskt steg i en växande marknad
Under de senaste åren har Säfsen sett en stadig ökning i beläggning och gästnöjdhet, särskilt bland barnfamiljer från Mälardalen. Investeringarna är en del av en flerårig utvecklingsplan med målet att göra alpinanläggningen till ett av Sveriges mest attraktiva resmål året runt.
Satsningen sker i samarbete med flera regionala aktörer. Den bygger på en modell där tillväxten sker i takt med efterfrågan, med fokus på hållbar drift och en levande landsbygd.
Säfsen Resort erbjuder 19 nedfarter, 60 kilometer skidspår samt 80 kilometer cykelleder. Området har 340 stugor och lägenheter med över 2 500 bäddar.
Här kan ni läsa mer om Säfsen på Turismnytt.
- Text: Säfsen Resort
- Foto: Säfsen Resort
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-