-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang.
När Sala fyllde 400 år under 2024 blev det ett firande att minnas. Med en stark känsla av gemenskap och stolthet samlades invånare, föreningar, företag och besökare för att tillsammans skapa ett jubileumsår fullt av värme, kreativitet och engagemang. Året bjöd på både små och stora evenemang – från traditionella marknader till nyskapande kulturinslag – men det som kanske värmde allra mest var sättet allt gjordes på: med hjärta, närvaro och en tydlig kärlek till platsen. Jubileet blev inte bara ett firande, utan ett sätt att väcka stolthet och visa på allt det goda som Sala har att erbjuda. Jubileumsåret har också gett många ringar på vattnet. Det har skapat en stark grund för det fortsatta arbetet med att stärka Salas attraktionskraft. Genom nätverken som bildades under firandet kan vi fortsätta samverka och utveckla platsen tillsammans. Sala har dessutom väckt nyfikenhet långt utanför kommungränsen – vi har fått besök av andra kommuner och destinationer, och blivit inbjudna som föreläsare för att dela med oss av våra framgångsfaktorer, inte minst hur vi lyckats öka kännedomen om platsen och stärka stoltheten bland både invånare och lokalt näringsliv.
140 olika programpunkter under året
Jubileumsåret startade med ljusfestivalen Nattljus och Vinterskimmer som drog runt 20 000 besök. Festivalen bjöd på en härlig blandning mellan professionella ljuskonstverk och Salaskapade verk, bland annat lyftes barnen upp på piedestal i Stadsparken och fick ställa ut sitt verk i Paviljongen. Efter ljusfestivalen följde drygt 140 olika initiativ, evenemang, nya böcker och annat jubileumsrelaterat och firandet fortsatte hela året ut. Födelsedagskalaset den 15 april var en av många höjdpunkter, då rullades det man tror är världens längsta handvävda röda matta ut och staden fick besök av Kungen och Drottningen. Mattan vävdes ideellt av många människor och blev ett hjärteprojekt under jubileumsåret. Födelsedagskalaset blev en färgstark och solig dag där Salabor och besökare bjöds på fika och där det firades i hela kommunen. Utöver röda mattan, kungabesök och fika var det också flera pampiga militära inslag, bland annat spelade och marscherade Livgardets Dragonmusikkår.
Foto: Susanne Gustafson
Luciamorgon från Sala silvergruva och Sätra Brunn blev kronan på verket
Under våren invigdes också Polismuseet med en utställning om Salaligan. Museet lever vidare och har varit välbesökt. På sommaren var det kulturfestivaler, historisk marknad, nya gruvupplevelser, mässa och SM i Triathlon som stod på agendan. Till hösten blev det Pridevecka, höstfest och blåsorkesterkonsert med lasershow på Stora Torget. Under jubileumsåret kunde besökarna ta del av historia, nutid och framtid genom många olika konstprojekt, konserter, teaterföreställningar, workshops, föreläsningar och andra tillställningar. Det var ett smörgåsbord med något för alla! En av de mest magiska stunderna var när Sala satte kronan på verket och SVT sände Luciamorgon från Sala silvergruva och Sätra Brunn. Att få visa upp den unika miljön och Salas själ för hela Sverige i ett sådant vackert och stillsamt sammanhang gjorde starkt intryck – och lämnade många med tårar i ögonen.
Jubileet har givit ringar på vattnet
Nu får arbetet med Sala 400 år alltså ytterligare erkännande med de två nomineringarna i Gyllene Hjulet.
– Det är otroligt glädjande att se hur vårt gemensamma arbete uppmärksammas även nationellt. Det här jubileet var aldrig bara ett jippo – det var en resa vi gjorde tillsammans som plats, och att vi nu nomineras i två så fina kategorier känns som ett kvitto på den kraft och det engagemang som finns här i Sala, säger Elvira Matz, projektledare för jubileet.
Jubileet har gett ringar på vattnet – inte bara i form av besöksnäring och uppmärksamhet, utan också genom ny samverkan och väckt framtidstro. Sala har bara börjat, vi kommer få se mer av det!
Läs mer om Sala 400 år på Turismnytt
- Text: Evira Matz, Sala
- Foto: Linus Hagelbäck, LFL Marketing
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-