-
Scandic Hotels först ut med multibokning på webben
Vi närmar oss ledighet och många svenskar sitter och planerar för en sommar i Sverige. Intresset för upplevelser, att besöka släkten och roadtrips ligger högt upp på resenärers önskelista. För att förenkla sommarplaneringen lanserar Scandic nu, som första nordiska hotellkedja, möjligheten att boka hela semestern med ett knapptryck.
Genom Scandics så kallade ”multiboking” kan resenärer boka upp till fem hotellvistelser vid en och samma bokning på webben.
“Vi är alla vana vid att kunna köpa flera olika produkter när vi handlar på nätet och nu finns möjligheten även när man bokar hotellrum på webben. Med ett knapptryck kan man boka boende för hela sin roadtrip och kanske mellanlanda hos svärmor på vägen. Det innebär enklare planering och stor flexibilitet då alla vistelser är ombokningsbara.” Säger Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels.
Funktionen har varit efterfrågad
Med multibokning på webben kan resenärer boka in upp till fem olika hotellvistelser vid ett och samma bokningstillfälle. Bokningarna får alla varsitt bokningsnummer och kan därför bokas om eller av helt individuellt utifrån behov.
Vistelserna kan bokas upp till ett år i förväg och gäller på Scandics nära 270 hotell på 130 destinationer i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Polen. Vistelserna är helt ombokningsbara fram till klockan 18.00 på ankomstdagen. Betalning sker först när man anländer till hotellen.
“Den här funktion har efterfrågats av både fritids- och affärsresenärer för att ytterligare förenkla bokningsprocessen då man tidigare behövt ringa till kundtjänst för att boka flera vistelser på en gång. Det känns nu fantastiskt att vara först ute i branschen med denna nya funktion som gör att man istället kan boka flera vistelser själv på webben – man blir som sin egen lilla resebyrå.” Säger Anna Spjuth.
“Stay Safe at Scandic” programmet
Funktionen lanserades på Scandics webb den 28 maj och finns tillgänglig via rutan ”boka flera hotell” i bokningsflödet. Det är en del av arbetet att förenkla sommarresandet och skapa attraktiva erbjudanden och destinationer inför semestersäsongen.
Tidigare under våren har Scandic även lanserat gratis boende för barn under 15 år, middag för 10 kronor för alla barn och pannkaksbuffé på utvalda hotell i Sverige. Allt för att skapa bra hotellupplevelser för stora och små.
Scandic följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och genom programmet ”Stay Safe at Scandic” erbjuder Scandic säkra hotellvistelser i sommar.
Det innebär genomtänkta flöden för att undvika trängsel, avståndsmarkeringar i hotellens allmänna ytor, handsprit och tillgång till handtvätt, utökade städrutiner, kontinuerlig desinficering av allmänna ytor och minskat antal platser i lobbys och restauranger.
Gäster som ändå vill undvika att vistas i restaurangen kan välja en frukostbox som pick-up som kan förtäras i rummet eller på språng.
- Text: Scandic Hotels Group AB
- Foto: Scandic Hotels Group AB
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det världspremiär för stjärnkoreografen Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together, baserad på ...
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...
-
-
Gästbloggare
-