-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
Sigtunahöjden möter bristen på arbetskraft i branschen genom att erbjuda bättre villkor till sin personal.
Frågade sig vad man kan göra som skapar skillnad och attraktiva villkor för personalen
Det senaste året har Sigtunahöjden, likt många andra mötesanläggningar gått igenom flera rekryteringsprocesser, samtidigt som man ska leverera proffsig service till återkommande kunder. Det är något som sliter hårt på den personal som arbetar och det är inte hållbart i längden.
Därför satte sig ledningsgruppen på Sigtunahöjden ned och frågade sig vad man kan göra som skapar skillnad och attraktiva villkor. Man funderade över hur verksamheten kunde stötta sina medarbetare och samtidigt attrahera nya medarbetare till mötesbranschen.
Tyvärr är mötesbranschen känd för sina låga OB-ersättningar och då är det inte så konstigt att många väljer andra arbetsplatser med bättre villkor under obekväm arbetstid. Det behöver ske en förändring för att få personal att vilja stanna kvar och göra mötesindustrin till en eftertraktad bransch och vi behöver kunna attrahera nya talanger.
När en bransch är i stort behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring
Denna stor utmaning tog ledningsgruppen med VD Lotta Boman, Vice VD Lena Andersson och Ekonomi/HR chef Maria Steiner på allvar. De såg sig själva i spegeln och frågade, vad kan vi göra?
Med inspiration av handels OB-avtal, beslutade ledningsgruppen på Sigtunahöjden med att matcha handelsavtalets OB-ersättning, där den lägsta ersättningen är 70% av timlönen.
”Vi vill att våra duktiga medarbetare ska vilja jobba kvar här så länge som möjligt. En av dessa lösningar blev att visa uppskattning för deras arbete hos oss med en höjd OB.” Sammanfattar Lena Andersson som jobbar som Vice VD & platschef på Sigtunahöjden.
När en bransch är i stort behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Denna förändring har Sigtunahöjden beslutat sig för att göra.
- Text: Sigtunahöjden
- Foto: Sigtunahöjden
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
-
Gästbloggare
-