-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön och kommer snabbare in på två av sommarens festivaler: Way out West och Big Slap. Tillsammans jobbar SJ och festivalarrangörerna för ett mer hållbart resande.
Tågresenärer tar ansvar för kommande generationer
Musikfestivalerna är äntligen tillbaka. För många festivaler, som till exempel Way out West i Göteborg och Big Slap i Malmö, är det självklart att utöver musiken fokusera på hållbarhet. Båda festivalerna vill erbjuda ett hållbart resande och samarbetar därför med SJ.
“Det känns grymt att kunna visa uppskattning till våra resenärer tillika festivalens besökare på det här sättet. Jag vill passa på att hylla alla som väljer att ta tåget till festivalerna, de tar även ansvar för kommande generationer.” Säger Pernilla Johansson, ansvarig projektledare på SJ.
För dig som tar tåget till Way Out West i Göteborg
Alla besökare som reser med SJ till Way out West får ett Green Ticket-armband. Med armbandet slipper du som besökaren stå i ordinarie kö vid ankomst och erbjuds dessutom olika förmåner och rabatter.
För de resenärer som vill ha en smidig lösning och en härlig resa har SJ ett eget festivaltåg. Under den resan får resenärerna både festival- och greenticket-armband ombord och kan gå direkt in på festivalen vid ankomst.
På plats inne på festivalområdet välkomnar SJ alla festivalbesökare, det blir en ny oas för gemenskap. På den nya loungeytan kommer besökare kunna ta en kaffe, hämta upp vattenflaskor som är gjorde av 100% återvunnen plast och utmana varandra i ett hållbarhetsquiz där man kan vinna en resa med SJ EuroNight till Hamburg inklusive övernattning.
För dig som tar tåget till Big Slap i Malmö
Alla besökare som reser med SJ till Big Slap och som visar upp sin tågbiljett i SJ:s entré Green Track får snabbare tillträde till festivalen.
SJ är närvarande på både Way out West och Big Slap.
Läs mer om alla specialresor som SJ genomför här.
- Text: SJ AB
- Foto: SJ AB
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-