-
SKÅL-frukost med MTR Express -utmanaren på tågmarknaden
På tisdagsmorgonen fick SKÅL-klubbens medlemmar intressant insyn i det getingbo som tågmarknaden är, och det från utmanarsidan, av MTR Express’ VD Johan Söör.
Först fick man en kort redogörelse för vilka som står bakom denna tuffa satsning – Att med nytillverkade tåg och ett attraktivt erbjudande ta upp konkurrensen med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg.
Bolaget MTR Express ägs av MTR som är ett Hong Kong-ägt (ägs till nästan 80% av staden Hong Kong) bolag som driver, och i några fall äger, tunnelbanor i Hong Kong, Peking och flera andra kinesiska städer och även i Australien samt pendeltåg i London. De driver även tunnelbanan i Stockholm sedan sex år. Någon undrade vad MTR står för och svaret på det är Mass Transit Rail, så behöver ni inte fundera mer på det.
MTR Express startade sin trafik på sträckan Stockholm-Göteborg 21 mars i år och utökade senare till den trafik man har idag med 90 avgångar i veckan. Tågen är helt nybyggda i Schweiz och är helt enhetliga men man erbjuder olika biljettalternativ där flexibiliteten är den enda skillnaden utom när det gäller Första klass PLUS där man får mat serverad på sin plats och andra förmåner.
Johan Söör berättade att satsningen har kostat runt en miljard kronor och är långsiktig. Självklart är det inte gjort i en handvändning att få lönsamhet när man inte heller får sälja sina biljetter via SJ.se som alla andra tågoperatörer. Men med hjälp av slimmad organisation (man är bara 80 anställda!), effektiva och moderna tåg, kreativa och moderna försäljnings-, marknadsförings- och distributionskanaler och -idéer räknar man med att nå lönsamhet inom inte alltför avlägsen framtid. Redan idag har man dock lyckats pressa priserna på linjen så resenärerna är hittills den stora vinnaren.
Redan nu har man visat att man kan nå bättre punktlighet (88%) än både SJ och SAS och ligger nära Norwegians siffror, bland annat genom att all personal är handplockad bland de 1.400 sökande och har ett engagemang som är svårt att få till i en större organisation. När det kör ihop sig rycker den administrativa personalen in och det har även hänt att Johan själv har bistått nere på perrongen på Stockholms Central.
Den stora utmaningen är att få SJs resenärer att prova produkten och lära sig var man kan köpa biljetterna (via många kanaler men inte SJ.se), men den största potentialen ligger trots allt i dem som idag väljer bilen. Det är också då man kan uppnå en riktigt stor miljövinst.
Inte helt oväntat kunde Söör också berätta att man som ny och uppstickare i en bransch som präglats av monopolistiskt tänkande i 150 år, möter många hinder och utmaningar. Exempel på det är att Centralstationen i Stockholm har haft en SJ-skylt över entrén som man nu har fått ta bort för att inte gynna bara en operatör och att bara X2000 får köra 200 km/h medan övriga operatörer som rent tekniskt också skulle kunna göra det, bara får köra 175.Efter den här intressanta frukosten var alla närvarande mycket nyfikna på att prova detta alternativa tåg. Undertecknad som redan gjort det kan berätta att det är prisvärt, trevligt, bekvämt och smidigt, så håll utkik efter den röda uppstickaren nästa gång ni skall resa mellan Stockholm och Göteborg (alternativt Skövde) eller omvänt.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: MTR Express
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Att en medieplattform och ett affärs- och bokningssystem inleder ett samarbete är ovanligt. Men det är något som ...
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping. Under höstlovet den 28 oktober till 2 november förvandlas Norr...
-
-
Gästbloggare
-
