-
SKÅL-frukost med MTR Express -utmanaren på tågmarknaden
På tisdagsmorgonen fick SKÅL-klubbens medlemmar intressant insyn i det getingbo som tågmarknaden är, och det från utmanarsidan, av MTR Express’ VD Johan Söör.
Först fick man en kort redogörelse för vilka som står bakom denna tuffa satsning – Att med nytillverkade tåg och ett attraktivt erbjudande ta upp konkurrensen med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg.
Bolaget MTR Express ägs av MTR som är ett Hong Kong-ägt (ägs till nästan 80% av staden Hong Kong) bolag som driver, och i några fall äger, tunnelbanor i Hong Kong, Peking och flera andra kinesiska städer och även i Australien samt pendeltåg i London. De driver även tunnelbanan i Stockholm sedan sex år. Någon undrade vad MTR står för och svaret på det är Mass Transit Rail, så behöver ni inte fundera mer på det.
MTR Express startade sin trafik på sträckan Stockholm-Göteborg 21 mars i år och utökade senare till den trafik man har idag med 90 avgångar i veckan. Tågen är helt nybyggda i Schweiz och är helt enhetliga men man erbjuder olika biljettalternativ där flexibiliteten är den enda skillnaden utom när det gäller Första klass PLUS där man får mat serverad på sin plats och andra förmåner.
Johan Söör berättade att satsningen har kostat runt en miljard kronor och är långsiktig. Självklart är det inte gjort i en handvändning att få lönsamhet när man inte heller får sälja sina biljetter via SJ.se som alla andra tågoperatörer. Men med hjälp av slimmad organisation (man är bara 80 anställda!), effektiva och moderna tåg, kreativa och moderna försäljnings-, marknadsförings- och distributionskanaler och -idéer räknar man med att nå lönsamhet inom inte alltför avlägsen framtid. Redan idag har man dock lyckats pressa priserna på linjen så resenärerna är hittills den stora vinnaren.
Redan nu har man visat att man kan nå bättre punktlighet (88%) än både SJ och SAS och ligger nära Norwegians siffror, bland annat genom att all personal är handplockad bland de 1.400 sökande och har ett engagemang som är svårt att få till i en större organisation. När det kör ihop sig rycker den administrativa personalen in och det har även hänt att Johan själv har bistått nere på perrongen på Stockholms Central.
Den stora utmaningen är att få SJs resenärer att prova produkten och lära sig var man kan köpa biljetterna (via många kanaler men inte SJ.se), men den största potentialen ligger trots allt i dem som idag väljer bilen. Det är också då man kan uppnå en riktigt stor miljövinst.
Inte helt oväntat kunde Söör också berätta att man som ny och uppstickare i en bransch som präglats av monopolistiskt tänkande i 150 år, möter många hinder och utmaningar. Exempel på det är att Centralstationen i Stockholm har haft en SJ-skylt över entrén som man nu har fått ta bort för att inte gynna bara en operatör och att bara X2000 får köra 200 km/h medan övriga operatörer som rent tekniskt också skulle kunna göra det, bara får köra 175.Efter den här intressanta frukosten var alla närvarande mycket nyfikna på att prova detta alternativa tåg. Undertecknad som redan gjort det kan berätta att det är prisvärt, trevligt, bekvämt och smidigt, så håll utkik efter den röda uppstickaren nästa gång ni skall resa mellan Stockholm och Göteborg (alternativt Skövde) eller omvänt.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: MTR Express
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
-
Gästbloggare
-
