-
SKÅL-frukost med MTR Express -utmanaren på tågmarknaden
På tisdagsmorgonen fick SKÅL-klubbens medlemmar intressant insyn i det getingbo som tågmarknaden är, och det från utmanarsidan, av MTR Express’ VD Johan Söör.
Först fick man en kort redogörelse för vilka som står bakom denna tuffa satsning – Att med nytillverkade tåg och ett attraktivt erbjudande ta upp konkurrensen med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg.
Bolaget MTR Express ägs av MTR som är ett Hong Kong-ägt (ägs till nästan 80% av staden Hong Kong) bolag som driver, och i några fall äger, tunnelbanor i Hong Kong, Peking och flera andra kinesiska städer och även i Australien samt pendeltåg i London. De driver även tunnelbanan i Stockholm sedan sex år. Någon undrade vad MTR står för och svaret på det är Mass Transit Rail, så behöver ni inte fundera mer på det.
MTR Express startade sin trafik på sträckan Stockholm-Göteborg 21 mars i år och utökade senare till den trafik man har idag med 90 avgångar i veckan. Tågen är helt nybyggda i Schweiz och är helt enhetliga men man erbjuder olika biljettalternativ där flexibiliteten är den enda skillnaden utom när det gäller Första klass PLUS där man får mat serverad på sin plats och andra förmåner.
Johan Söör berättade att satsningen har kostat runt en miljard kronor och är långsiktig. Självklart är det inte gjort i en handvändning att få lönsamhet när man inte heller får sälja sina biljetter via SJ.se som alla andra tågoperatörer. Men med hjälp av slimmad organisation (man är bara 80 anställda!), effektiva och moderna tåg, kreativa och moderna försäljnings-, marknadsförings- och distributionskanaler och -idéer räknar man med att nå lönsamhet inom inte alltför avlägsen framtid. Redan idag har man dock lyckats pressa priserna på linjen så resenärerna är hittills den stora vinnaren.
Redan nu har man visat att man kan nå bättre punktlighet (88%) än både SJ och SAS och ligger nära Norwegians siffror, bland annat genom att all personal är handplockad bland de 1.400 sökande och har ett engagemang som är svårt att få till i en större organisation. När det kör ihop sig rycker den administrativa personalen in och det har även hänt att Johan själv har bistått nere på perrongen på Stockholms Central.
Den stora utmaningen är att få SJs resenärer att prova produkten och lära sig var man kan köpa biljetterna (via många kanaler men inte SJ.se), men den största potentialen ligger trots allt i dem som idag väljer bilen. Det är också då man kan uppnå en riktigt stor miljövinst.
Inte helt oväntat kunde Söör också berätta att man som ny och uppstickare i en bransch som präglats av monopolistiskt tänkande i 150 år, möter många hinder och utmaningar. Exempel på det är att Centralstationen i Stockholm har haft en SJ-skylt över entrén som man nu har fått ta bort för att inte gynna bara en operatör och att bara X2000 får köra 200 km/h medan övriga operatörer som rent tekniskt också skulle kunna göra det, bara får köra 175.Efter den här intressanta frukosten var alla närvarande mycket nyfikna på att prova detta alternativa tåg. Undertecknad som redan gjort det kan berätta att det är prisvärt, trevligt, bekvämt och smidigt, så håll utkik efter den röda uppstickaren nästa gång ni skall resa mellan Stockholm och Göteborg (alternativt Skövde) eller omvänt.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: MTR Express
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-