-
Tourism in Skåne inleder samarbete med Köpenhamn
Ett nytt turismsamarbete har inletts mellan Greater Copenhagen och Tourism in Skåne AB. Samarbetet har skapats i en samverkan mellan ett tjugotal turismorganisationer på båda sidor av sundet.
Syftet är att locka fler utländska besökare och göra det enkelt för dem att uppleva hela Greater Copenhagen. Man vill skapa tillväxt i tre regioner och 79 kommuner.
Tourism in Skåne AB har fått i uppdrag att leda arbetet som kommer att fokuseras på business intelligence, att öka den digitala förmågan hos offentliga aktörer och hos besöksnäringen samt internationell marknadsföring..
Den främsta styrkan i Greater Copenhagen ur ett besökarperspektiv är samspelet mellan storstäder och landsbygd. Även utbudet av attraktioner och tillgängligheten gör destinationen intressant i ett internationellt perspektiv.
”- Skåne är Sveriges tredje mest besökta destination och visar en snabbare tillväxt en t.ex. Stockholm och Västra Götaland. Samarbetet inom Greater Copenhagen ökar attraktiviteten och ger oss ytterligare möjligheter att öka tillväxttakten”, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB.
Fakta om Greater Copenhagens turismsatsning
- Greater Copenhagen & Skåne Committes styrelse beslutade den 12 oktober att turismsatsningar ska vara ett prioriterat fokusområde och en satsning som ska peka ut riktningen för turismsamarbetet de närmaste åren. Målet är att locka fler internationella besökare och underlätta för dem att ta sig runt i hela Greater Copenhagen. Turismsatsningen inleds med att arbeta fram en gemensam handlingsplan som konkretiserar aktiviteterna för de kommande åren.
- Greater Copenhagen är ett samarbete mellan tre regioner (Region Skåne, Region Huvudstaden och Region Själland) och 79 kommuner i Skåne och på Själland.
Fakta om turismen i Skåne
- Närmare 2,3 miljoner gästnätter i Skåne under första halvåret 2016 innebär en ökning med 7,3 %. Starkast har utvecklingen varit för de utländska gästnätterna, som ökat med 10,6 % medan de svenska ökat med 6,4%. För Sverige totalt ökade gästnätterna under första halvåret 2016 med 2,1 % jämfört med samma period förra året. På danska sidan har Region Huvudstaden ökat (+ 3,4 %) liksom Region Själland (+ 9,8 %).
- Besöksnäringen i Skåne omsatte 2015 36,8 Miljarder SEK och bidrog med 27 835 arbetstillfällen.*
- Tourism in Skåne tillsammans med Visit Sweden, kommuner och besöksnäring investerar i år 18 miljoner SEK i gemensamma insatser på utlandsmarknaderna.
*Källa: Regionala turismeffekter Skåne län 2015 – HUI Research
Källa: Tourism in Skåne
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Ulf Lindgren
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-