-
Skaraborgs besöksmål samarbetar kring marknadsföring
Under 2024 pågår två olika marknadssamarbeten mellan Skaraborgs besöksmål. Det är 12 golfbanor som gått samman för att gemensamt visa upp sig och 14 familjebesöksmål som tillsammans marknadsför det utbud som finns för familjer.
Målet med båda initiativen är att locka fler besökare till Skaraborg. De genomförs inom samverkansplattformen Visit Skaraborg.
Golfa i Skaraborg och Familjeresan
Skaraborg är ett av Sveriges golftätaste områden. Det är fjärde året som Skaraborgs golfbanor gör gemensam sak och marknadsför sig tillsammans för att locka besökare från Stockholm och Mälardalen till sina golfbanor. I år vänder sig även marknadsföringen söderut i Sverige. Samarbetet mellan banorna heter Golfa i Skaraborg.
Ett annat marknadssamarbete i Skaraborg är Familjeresan som nu genomförs för tredje gången. Skaraborg har många relativt små besöksmål. Men korta avstånd går det enkelt att kombinera dem och tillsammans får området ett starkt utbud. I år är det 14 av Skaraborgs besöksmål som riktar sig till familjer som marknadsför sig tillsammans under konceptet Familjeresan. Förutom digitala kampanjer på Facebook och Instagram kommer två influencers att göra besök med sina familjer: Snickarglädjen och Roadtrip Sverige.
”Gemensam marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp med våra erbjudanden i Skaraborg. Många av besöksmålen har begränsad marknadsföringsbudget men tillsammans kan vi nå bredare.” Säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Dessutom ett samarbete om vandringsleder
Till dessa två kan läggas ytterligare ett samarbete mellan sju kommuner kring marknadsföring av vandringsleder under rubriken Vandra i Skaraborg. Där har bland annat marknadsföring genomförts tillsammans med influencern Sara Saleryd under våren.
Samordning och medfinansiering sker i samtliga fall via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner). Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering.
Här kan ni läsa mer om Skaraborg på Turismnytt.
Deltagande golfbanor och besöksmål
De 12 golfbanor som deltar i Golfa i Skaraborg är: Bjertorps golfklubb, Brevikens golf, Billingens golfklubb, Ekarnas golfklubb, Falköpings golfklubb, Hökensås golfklubb, Lidköpings golfklubb, Lundsbrunns golfklubb, Läckö golfklubb, Knistad Herrgårds golfbana, Töreboda golfklubb, Skövde golfklubb
De 14 verksamheter som deltar i Familjeresan är: Arena Skövde, Balthazar Science Center i Skövde, Barnens Hus i Tidaholm, Billingen Skövde, Dressin i Gullspång, Ekehagens Forntidsby, Falbygdens museum i Falköping, Karlsborgs Fästning, Kultur i Skövde, Läckö Slott med naturum, Minizoo i Tibro, Skara Sommarland, Vänermuseet i Lidköping samt Västergötlands Museum i Skara.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tuana/Gullspångs kommun
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-