-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Att en medieplattform och ett affärs- och bokningssystem inleder ett samarbete är ovanligt. Men det är något som sker nu när Freeride, Sveriges största skidmedia och r360 Resort Systems, marknadsledande affärs- och bokningssystem för skidanläggningar, går in i ett partnerskap.
Samarbetet syftar till att göra det enklare för skidåkare att boka sina resor till svenska skidanläggningar direkt från en gemensam plattform.
Anläggningarna har möjlighet att nå engagerade
Freeride har lanserat en bokningssida med en helhetslösning där besökare kan boka boende, liftkort, aktiviteter och utrustning från utvalda anläggningar i en gemensam vy. Bokningarna integreras sedan med r360:s system. Vilket skapar en direktkoppling till anläggningarnas bokningsflöden.
”För våra läsare, som varje månad består av hundratusentals skidintresserade, känns det naturligt att kunna erbjuda möjligheten att boka sin resa direkt hos oss. Detta ger inte bara ett mervärde för våra användare utan också en unik möjlighet för anläggningarna att nå en engagerad och passionerad målgrupp.” Säger Martin Åkesson, VD på Freeride.
Ett smart sätt att gå från inspiration till bokning
Samarbetet ger skidorter som använder r360:s system en ny försäljningskanal som kommer öppna upp för nya potentiella gäster.
”Vi är mycket glada över det här partnerskapet. För våra kunder innebär det en stark plattform för att marknadsföra sina produkter. För Freeride:s publik är det ett smart sätt att gå från inspiration till bokning. Förhoppningen är att fler ska hitta våra kunders fantastiska skidanläggningar runtom i Sverige. Särskilt skidåkare som slentrianmässigt bokar samma ställe varje år och missar nya skidpärlor i vårt avlånga land.” Säger Ludvig Granberg, VD på r360 Resort Systems.
Öppnar ett bredare fönster ut mot skidpubliken
Anläggningarna som är med från start är Fjätervålen, Stöten, Ramundberget, Hassela och Tänndalen. Ambitionen är att fler skidanläggningar ska ansluta sig till tjänsten för att bredda utbudet för skidåkare i Sverige.
”Många av våra gäster hittar inspiration och kunskap i forum och på sociala medier. Att nu också kunna boka Tänndalen direkt via Freeride känns helt rätt. Det öppnar ett bredare fönster ut mot skidpubliken. För oss handlar det om att möta gästen där de är och samtidigt bjuda in fler fjällentusiaster till Tänndalen.” Säger Jacob Yngvesson, affärsområdeschef för boende i Tänndalen.
Jennie Bergqvist, Marknads och Försäljningschef på Stöten, håller med:
”Många av våra gäster hittar oss via Freeride, vilket gör dem till en bra samarbetspartner. Genom att gästen enkelt kan boka direkt via deras plattform blir upplevelsen både smidig och tillgängligt.”
”Genom samarbetet med Freeride når vi en engagerad skidpublik och får en effektiv kanal för att lyfta fram Fjätervålens unika utbud och stärka vårt varumärke. Vi ser en stor potential i vår gemensamma satsning på uthyrning av boende, och samarbetet med Freeride är en viktig del i att nå nya gäster som söker bekväma, prisvärda alternativ för sin skidsemester. Att synas på Freeride.se innebär att vi är där våra gäster är – det är en naturlig plattform för oss att växa tillsammans med Sveriges mest passionerade skidåkare.” Säger Fredrik Nilsson, VD för Fjätervålen.

Om jag driver en resort eller destination, vilka delar kan jag sälja i r360?
Du kan sälja alla dina produkter i r360. Logi, uthyrningsprodukter, aktiviteter, skipass/biljetter och paket. För logi, som de flesta av våra kunder säljer mest av, så har vi stöd för alla olika typer såsom hotell, lägenheter/stugor och camping. Men även om man jobbar med förmedling av logi. r360 är ett stort system med många möjligheter.
Berätta mera, varför väljer man att samarbeta med r360 och vad gör er unika?
Ofta kommer man till oss då man har vuxit ur sitt befintliga system eller så är man trött på att jobba i flera olika system och manuella processer eller så sitter man i dåliga integrationer som stör försäljningen. Vi samlar alla produkter i ett och samma system både på framsidan och på baksidan.
Destinationsgästen kan göra hela sitt köp vid ett och samma tillfälle, i en och samma bokning med endast en betalning. Det ger fantastiska förutsättningar för försäljning och merförsäljning för destinationen. Det gör också att bokningspersonal, ekonomi och beslutsfattare har tillgång till allt de behöver i ett och samma system.
Om du vill veta mer om r360, kontakta Ida Kajgård via [email protected]
Här kan du läsa mer om r360 på Turismnytt.
- Text: r360 Resort Systems
- Foto: r360 Resort Systems
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-