-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
På Interalpin i Innsbruck, Österrike, den 7 maj 2025 lanserades officiellt den nya alliansen Global Sustainability Ski Alliance. Den första i sitt slag inom skidindustrin. SkiStar som initiativtagare, tillsammans med sju andra ledande skidaktörer från Europa och Nya Zeeland, går samman för att kraftigt minska klimatpåverkan från skidturismen.
”Vi är stolta över att vara initiativtagare till att skapa Global Sustainability Ski Alliance. Där vi samlar några av världens ledande skidorter för att gemensamt driva framsteg mot en mer hållbar skidindustri. Genom att dela insikter, data och innovationer kan vi påskynda de nödvändiga åtgärder som krävs för att möta de klimatutmaningar som skidturismen står inför idag.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar.
Medlemmar är SkiStar (Sverige, Norge), Compagnie des Alpes (Frankrike), KitzSki (Österrike), Kronplatz (Italien), LAAX (Schweiz), Levi Ski Resort (Finland), NZSki (Nya Zeeland) och Oberstdorf Kleinwalsertal Bergbahnen (Tyskland).
Ett gemensamt engagemang för hållbarhet
Global Sustainability Ski Alliance tar täten för en mer hållbar framtid inom turismen – mitt i klimatförändringarnas utmaningar. Medlemmarna har redan genomfört individuella hållbarhetsinitiativ under de senaste åren. De går nu samman för att samla sin expertis och stärka sitt gemensamma arbete och mål.
”I en industri som är beroende av stabila vinterförhållanden är det vårt ansvar att bidra till förändring och vara pionjärer. Vi jobbar aktivt för att minska våra egna utsläpp i linje med Parisavtalet. Men nu måste vi också samarbeta för att i högre grad även inkludera våra leverantörskedjor.” Säger Dominique Thillaud, VD för Compagnie des Alpes.
”Vi på Levi Ski Resort är starkt engagerade i att bevara snörika vintrar även i framtiden. Med Global Sustainability Ski Alliance stärker industrin det internationella samarbetet, delar bästa praxis och hittar tillsammans hållbara lösningar för att säkra vintersportens framtid.” Säger Jouni Palosaari, VD för Levi Ski Resort.
Nyckelåtgärder för att driva förändring
Mot bakgrund av den akuta klimatkrisen handlar omställningen inte bara om att minska det ekologiska fotavtrycket. Utan kräver även genomgripande förändringar i affärsprocesser – från infrastruktur till leverantörskedjor.
”Vi arbetar i nära samverkan med våra leverantörer för att prioritera åtgärder utifrån de mest akuta behoven när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Samtidigt stöttar vi dem i utvecklingen av klimatsmarta och innovativa lösningar. Ett internationellt samarbete med ledande aktörer inom skid- och besöksindustrin, särskilt inom områden som mobilitet, energiförbrukning, hållbarhet samt forskning och utveckling, är av central betydelse för oss som företag. Det är avgörande för att säkerställa en fortsatt positiv och framgångsrik utveckling i framtiden.” Berättar Anton Bodner och Christian Woerister, styrelsemedlemmar i KitzSki.
”Genom att standardisera miljödata och utveckla prestationsindikatorer kommer vi kontinuerligt övervaka miljöpåverkan från alliansen och dess leverantörskedjor.” Tillägger Andreas Dorfmann, VD för Kronplatz.
Stöd till lokalsamhällena är mycket viktigt
Ett annat centralt fokusområde för medlemmarna i Global Sustainability Ski Alliance är modernisering av infrastrukturen. Dessa insatser bidrar till att minska utsläppen och utgör en grund för en långsiktigt hållbar verksamhet.
”Vi driver på för elektrifiering, maximerar energieffektiviteten och förlitar oss fullt ut på förnybar energi – allt med största respekt för naturen.” Säger Reto Gurtner, VD och ordförande för Weisse Arena Group, som driver skidorten LAAX.
Alliansen har även åtagit sig att stärka lokalsamhällen. Genom att ta socialt och regionalt ansvar, i nära samspel med sitt miljöarbete. Turismföretagen ser sig själva som en integrerad del av de lokala samhällena. Med direkt påverkan på sysselsättning, ekonomiska cykler och livskvalitet i regionen. För att kunna mäta och jämföra sitt samhällsengagemang delar medlemmarna med sig av erfarenheter och metoder för hur man bäst följer upp och kommunicerar sina insatser.
”Vi vill visa att det går att bedriva turism som både är lönsam, skonsam mot miljön och tar ansvar för människor och samhällen.” Säger Henrik Volpert, VD för OK Bergbahnen.
Innovation och samarbete som framgångsfaktorer
”Alliansens verkliga styrka ligger i vårt gemensamma mål att omvandla industrin på ett hållbart sätt – genom kollektivt ansvar och banbrytande innovationer.” Säger Paul Anderson, VD för NZSki. ”Genom att dela kunskap, samordna insatser och samarbeta tekniskt kan vi inte bara accelerera en positiv utveckling, utan också bli skalbara.”
Med deras strukturerade, datadrivna tillvägagångssätt och breda koalition strävar medlemmarna i Global Sustainability Ski Alliance att sända ett tydligt budskap. En hållbar turism är möjlig, mätbar och ekonomiskt genomförbar.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: Birgit Pichler
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
-
Gästbloggare
-