-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
På Interalpin i Innsbruck, Österrike, den 7 maj 2025 lanserades officiellt den nya alliansen Global Sustainability Ski Alliance. Den första i sitt slag inom skidindustrin. SkiStar som initiativtagare, tillsammans med sju andra ledande skidaktörer från Europa och Nya Zeeland, går samman för att kraftigt minska klimatpåverkan från skidturismen.
”Vi är stolta över att vara initiativtagare till att skapa Global Sustainability Ski Alliance. Där vi samlar några av världens ledande skidorter för att gemensamt driva framsteg mot en mer hållbar skidindustri. Genom att dela insikter, data och innovationer kan vi påskynda de nödvändiga åtgärder som krävs för att möta de klimatutmaningar som skidturismen står inför idag.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar.
Medlemmar är SkiStar (Sverige, Norge), Compagnie des Alpes (Frankrike), KitzSki (Österrike), Kronplatz (Italien), LAAX (Schweiz), Levi Ski Resort (Finland), NZSki (Nya Zeeland) och Oberstdorf Kleinwalsertal Bergbahnen (Tyskland).
Ett gemensamt engagemang för hållbarhet
Global Sustainability Ski Alliance tar täten för en mer hållbar framtid inom turismen – mitt i klimatförändringarnas utmaningar. Medlemmarna har redan genomfört individuella hållbarhetsinitiativ under de senaste åren. De går nu samman för att samla sin expertis och stärka sitt gemensamma arbete och mål.
”I en industri som är beroende av stabila vinterförhållanden är det vårt ansvar att bidra till förändring och vara pionjärer. Vi jobbar aktivt för att minska våra egna utsläpp i linje med Parisavtalet. Men nu måste vi också samarbeta för att i högre grad även inkludera våra leverantörskedjor.” Säger Dominique Thillaud, VD för Compagnie des Alpes.
”Vi på Levi Ski Resort är starkt engagerade i att bevara snörika vintrar även i framtiden. Med Global Sustainability Ski Alliance stärker industrin det internationella samarbetet, delar bästa praxis och hittar tillsammans hållbara lösningar för att säkra vintersportens framtid.” Säger Jouni Palosaari, VD för Levi Ski Resort.
Nyckelåtgärder för att driva förändring
Mot bakgrund av den akuta klimatkrisen handlar omställningen inte bara om att minska det ekologiska fotavtrycket. Utan kräver även genomgripande förändringar i affärsprocesser – från infrastruktur till leverantörskedjor.
”Vi arbetar i nära samverkan med våra leverantörer för att prioritera åtgärder utifrån de mest akuta behoven när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Samtidigt stöttar vi dem i utvecklingen av klimatsmarta och innovativa lösningar. Ett internationellt samarbete med ledande aktörer inom skid- och besöksindustrin, särskilt inom områden som mobilitet, energiförbrukning, hållbarhet samt forskning och utveckling, är av central betydelse för oss som företag. Det är avgörande för att säkerställa en fortsatt positiv och framgångsrik utveckling i framtiden.” Berättar Anton Bodner och Christian Woerister, styrelsemedlemmar i KitzSki.
”Genom att standardisera miljödata och utveckla prestationsindikatorer kommer vi kontinuerligt övervaka miljöpåverkan från alliansen och dess leverantörskedjor.” Tillägger Andreas Dorfmann, VD för Kronplatz.
Stöd till lokalsamhällena är mycket viktigt
Ett annat centralt fokusområde för medlemmarna i Global Sustainability Ski Alliance är modernisering av infrastrukturen. Dessa insatser bidrar till att minska utsläppen och utgör en grund för en långsiktigt hållbar verksamhet.
”Vi driver på för elektrifiering, maximerar energieffektiviteten och förlitar oss fullt ut på förnybar energi – allt med största respekt för naturen.” Säger Reto Gurtner, VD och ordförande för Weisse Arena Group, som driver skidorten LAAX.
Alliansen har även åtagit sig att stärka lokalsamhällen. Genom att ta socialt och regionalt ansvar, i nära samspel med sitt miljöarbete. Turismföretagen ser sig själva som en integrerad del av de lokala samhällena. Med direkt påverkan på sysselsättning, ekonomiska cykler och livskvalitet i regionen. För att kunna mäta och jämföra sitt samhällsengagemang delar medlemmarna med sig av erfarenheter och metoder för hur man bäst följer upp och kommunicerar sina insatser.
”Vi vill visa att det går att bedriva turism som både är lönsam, skonsam mot miljön och tar ansvar för människor och samhällen.” Säger Henrik Volpert, VD för OK Bergbahnen.
Innovation och samarbete som framgångsfaktorer
”Alliansens verkliga styrka ligger i vårt gemensamma mål att omvandla industrin på ett hållbart sätt – genom kollektivt ansvar och banbrytande innovationer.” Säger Paul Anderson, VD för NZSki. ”Genom att dela kunskap, samordna insatser och samarbeta tekniskt kan vi inte bara accelerera en positiv utveckling, utan också bli skalbara.”
Med deras strukturerade, datadrivna tillvägagångssätt och breda koalition strävar medlemmarna i Global Sustainability Ski Alliance att sända ett tydligt budskap. En hållbar turism är möjlig, mätbar och ekonomiskt genomförbar.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: Birgit Pichler
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-