-
SLAO rapport – Tufft år för svenska skidanläggningar
När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern syns de stora effekter som coronapandemin samt väder- och snövariationer innebar. Särskilt i södra Sverige var vintern rekordmild. SLAO har släppt säsongens rapport.
Coronaeffekten uppskattas till 300 miljoner kronor enbart i förlorad skipassförsäljning. Totalt såldes skipass för 1,5 miljarder kronor, en minskning för hela säsongen med 13 procent jämfört med förra säsongen.
”Det är ett år där vi, liksom många andra branscher, har påverkats kraftigt av coronakrisen. Skidanläggningarna stod i fokus inför påsken och tvingades fatta svåra beslut att stänga för att begränsa smittspridning och ta ett tydligt samhällsansvar.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Fick ta beslut att stänga
När coronakrisen slog till inledde branschen omgående ett arbete för att begränsa folksamlingar och smittsäkra verksamheterna. Inför påsken fattade merparten av medlemmarna beslut att helt stänga sina verksamheter för att minska smittspridning och belastning på vården lokalt.
De ekonomiska effekterna blev omfattande. Enbart i förlorad skipassförsäljning handlar det om 300 miljoner kronor. Många anläggningar förlorade mer än 50 procent av skipassintäkterna under mars och april.
Den totala kostnadsmassan ökade
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar mer än 350 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet. Investeringar som gjordes för att möta ett ökat intresse, men som samtidigt innebar att den totala kostnadsmassan ökade.
”Skidanläggningar är investeringstunga verksamheter. De senaste åren har stora investeringar gjorts, investeringar byggda på en prognostiserad ökning av gäster. Coronakrisen innebar istället ett kraftigt tapp, ett utsatt ekonomiskt läge och stoppade även planerade investeringar inför nästa vinter.” Säger Titti Rodling.
Intresset för friluftsliv på hemmaplan har växt
Vintersäsongen började tidigt. Jul- och nyårshelgen var bättre än på många år. Fjällens anläggningar gick mot ett rekordår när pandemin spreds över landet. Januari och februari var samtidigt ovanligt milda i södra Sverige och flera skidanläggningar kunde inte öppna alls.
I mars lade SLAO fram en färdplan inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Färdplanen är den första inom besöksnäringen.
”Det har varit en tuff säsong, men vi ser ljust på framtiden. Vi arbetar med hälsoaktiviteter, tillgängligör friluftsliv och skapar arbetstillfällen runtom i Sverige. Viljan till och intresset för friluftsliv på hemmaplan har vuxit under coronakrisen och förfrågningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att bidra i omstarten av Sverige.” Säger Titti Rodling.
Branschrapporten 2019/2020 kan ni ladda ner här.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd som ...
-
-
Gästbloggare
-