-
SLAO rapport – Tufft år för svenska skidanläggningar
När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern syns de stora effekter som coronapandemin samt väder- och snövariationer innebar. Särskilt i södra Sverige var vintern rekordmild. SLAO har släppt säsongens rapport.
Coronaeffekten uppskattas till 300 miljoner kronor enbart i förlorad skipassförsäljning. Totalt såldes skipass för 1,5 miljarder kronor, en minskning för hela säsongen med 13 procent jämfört med förra säsongen.
”Det är ett år där vi, liksom många andra branscher, har påverkats kraftigt av coronakrisen. Skidanläggningarna stod i fokus inför påsken och tvingades fatta svåra beslut att stänga för att begränsa smittspridning och ta ett tydligt samhällsansvar.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Fick ta beslut att stänga
När coronakrisen slog till inledde branschen omgående ett arbete för att begränsa folksamlingar och smittsäkra verksamheterna. Inför påsken fattade merparten av medlemmarna beslut att helt stänga sina verksamheter för att minska smittspridning och belastning på vården lokalt.
De ekonomiska effekterna blev omfattande. Enbart i förlorad skipassförsäljning handlar det om 300 miljoner kronor. Många anläggningar förlorade mer än 50 procent av skipassintäkterna under mars och april.
Den totala kostnadsmassan ökade
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar mer än 350 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet. Investeringar som gjordes för att möta ett ökat intresse, men som samtidigt innebar att den totala kostnadsmassan ökade.
”Skidanläggningar är investeringstunga verksamheter. De senaste åren har stora investeringar gjorts, investeringar byggda på en prognostiserad ökning av gäster. Coronakrisen innebar istället ett kraftigt tapp, ett utsatt ekonomiskt läge och stoppade även planerade investeringar inför nästa vinter.” Säger Titti Rodling.
Intresset för friluftsliv på hemmaplan har växt
Vintersäsongen började tidigt. Jul- och nyårshelgen var bättre än på många år. Fjällens anläggningar gick mot ett rekordår när pandemin spreds över landet. Januari och februari var samtidigt ovanligt milda i södra Sverige och flera skidanläggningar kunde inte öppna alls.
I mars lade SLAO fram en färdplan inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Färdplanen är den första inom besöksnäringen.
”Det har varit en tuff säsong, men vi ser ljust på framtiden. Vi arbetar med hälsoaktiviteter, tillgängligör friluftsliv och skapar arbetstillfällen runtom i Sverige. Viljan till och intresset för friluftsliv på hemmaplan har vuxit under coronakrisen och förfrågningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att bidra i omstarten av Sverige.” Säger Titti Rodling.
Branschrapporten 2019/2020 kan ni ladda ner här.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-